Egyesületünk bemutatása Tagszervezeteink bemutatása Programjaink ismertetése Egyesületünk kiadványai Támogatóink Partnereink linkjei Elérhetõségeink Vissza  a főoldalra

 

Vedd, védd és vidd a helyit! – egy kampánykörút tapasztalatai

A Nimfea Természetvédelmi Egyesület a nyár folyamán az Alsó-Berettyó mellék településein – Túrkevén, Mezőtúron, Kisújszálláson, Ecsegfalván, Kuncsorbán, Dévaványán, Gyomaendrődön, Törökszentmiklóson és Mesterszálláson - utcai kampány keretében hívta fel a lakosság figyelmét az egészséges táplálkozásra, a helyi termelők portékáinak előnyeire.

Érdeklődésben nem volt hiány, a lakosság minden helyszínen nyitottan fogadta a témáról szóló ismereteket. Sokan nem csak a szórólapokból szerettek volna tájékozódni, hanem igényt tartottak a személyes beszélgetésre, vélemény- és tapasztalatcserére is. Többen voltak, akik tanácsot kértek, hogyan tudnának egészségesebb életmódot folytatni, gyermekeik számára finom, mégis vitaminokban gazdag ételeket az asztalra tenni, a gyerekek zöldség- és gyümölcsfogyasztását növelni. A szülők szívesen elmondták véleményüket az otthoni étkezési szokásokról, valamint szóba került az iskolai étkezdék és büfék kínálata, pozitívumaik és hátrányaik egyaránt.
Kérdőíveken keresztül érdeklődtünk a lakosság vásárlási szokásairól, a termékválasztás szempontjairól. A személyes beszélgetések és a válaszok értékelése során kiderült, hogy a zöldfélék vásárlásánál inkább a helyi termelőket preferálják a fogyasztók, különösen a kisebb települések lakói. Jelentős – jellemzően szintén a falvakban – a kiskerti, saját előállítású gyümölcs- és zöldségféle fogyasztása.   
Rákérdeztünk arra is, hogy milyen rendszerességgel fogyasztanak egyéb élelmiszereket (pl. pékáru, hús stb.), valamint érdeklődtünk ezek beszerzési helyéről, a helyi kereskedőknél történő vásárlás támogatottságáról is. Ezzel kapcsolatban érdekes különbség jelent meg a női és férfi válaszolók között: a nők mindegyike igyekszik – még ha csak bizonyos termékeket is – helyi termelőtől vagy kereskedőtől beszerezni, mivel ezeket az árukat jobb minőségűnek tartják, valamint tudják, hogy a termék honnan származik. Ezzel szemben a férfiak ritkábban járnak piacra, sőt vannak, akik nem is részesítik előnyben vásárlásaik során a helyi termelőket; ennek indokaként a nem megfelelő minőséget és hiányos választékot jelölték meg legtöbben.
A kampánykörút tapasztalatait összegezve elmondható, hogy az említett települések lakossága nyitott mind az egészséges táplálkozással kapcsolatos, mind a helyi termelőkről és termékeikről szóló információk megismerésére. Az emberek igénylik a személyes tájékoztatást az egészségtudatosabb életmód kialakításának lehetőségeiről, és szívesen osztják meg tapasztalataikat, véleményüket is a program által hangsúlyozott, s napjainkban igencsak időszerű témákkal kapcsolatban.

„A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális FejlesztésiAlap társfinanszírozásával valósul meg.”
www.kvvmfi.hu
www.nfu.hu

 

 
- Copyright Nimfea TE 2001. - Design by LUPUS -