Egyesületünk bemutatása Tagszervezeteink bemutatása Programjaink ismertetése Egyesületünk kiadványai Támogatóink Partnereink linkjei Elérhetõségeink Vissza  a főoldalra

NOVEMBER UTOLSÓ PÉNTEKJE – NEMZETKÖZI NE VÁSÁROLJ SEMMIT! NAP

  A NE VÁSÁROLJ SEMMIT NAP vidám és kritikus tiltakozás a nyugati túlfogyasztás, a jólét, a vagyon egyenlőtlen elosztása, és a reklámnak a mindennapi életünkre gyakorolt hatása ellen. A ne vásárolj semmit! napot 1992-ben kezdeményezte a kanadai Ted Dave, aki a reklámszakmában dolgozott. Ezáltal akart tiltakozni a reklámok szüntelen túlfogyasztásra való ösztönzése ellen. Mottója az volt: Ami elég, az elég! Azóta egyre több ország vette át a Ne vásárolj semmit! napot.
  (Ne vásárolj semmit nap honlapjáról)

Az idei Ne November utolsó péntekje: Ne Vásárolj Semmit! Nap
Az Vásárolj Semmit! Napra a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) kiadja a tudatos vásárlók új 12 pontját.

Miért van szükség új 12 pontra?

Mert már (majdnem) mindenki szelektíven gyűjti a hulladékot, mert már (majdnem) mindenki visz magával szatyrot, kosarat vásárláshoz, és ír cetlit, hogy tudja, mit szeretne megvenni és mit nem.

Tény, hogy egyre többen vannak a környezettudatos és társadalmilag érzékeny vásárlók. Mégis, kevesen tudjuk, mik is azok a fontos dolgok, amikkel a legnagyobb hatást gyakoroljuk a környezetre.

Mivel szennyezzük leginkább környezetünket?

A WWF ökológiai lábnyom felmérése idén is megmutatta, hogy ha a világon minden ember úgy élne, mint egy átlag magyar, akkor 2 földbolygóra lenne szükség. Bármennyire is azt gondoljuk, nem vagyunk még elég gazdagok, fel kell zárkóznunk a „nyugathoz”, már így is több erőforrást (energiát, földet, vizet, fát, fémeket stb.) használunk, mint amennyi van.

A fenntartható életmódot vizsgáló nemzetközi és hazai kutatások sorra megállapítják, hogy életmódunknak 3 olyan szegmense van, amik a legnagyobb hatásúak a környezetterhelés szempontjából:

  • az étkezés, azon belül is a húsevés,
  • a lakás, azon belül is a fűtés (és hűtés),
  • a közlekedés, azon belül is az autózás.

Ezek tehát azok a területek, ahol, ha változtatunk az életmódunkon, a legtöbb jót tehetjük a környezetvédelemért. A legfontosabb teendők szerepelnek a tudatos vásárlók új 12 pontjában:

A tudatos vásárlók (új) 12 pontja

1. Az állattartás jobban hozzájárul a klímaváltozáshoz, mint a közlekedés. Egyél kevesebb húst és tejterméket. A klíma és az egészséged is meghálálja.

2. Egyél több, a környékről származó zöldséget, gyümölcsöt, élelmiszert. Így a helyi gazdaságot támogatod, és a szállítással járó környezetterhelés is csökken.

3. Igyál csapvizet. A legtöbb helyen tökéletes, nem kell csomagolni és kamionnal szállítani. Olcsóbb is.

4. Szigetelj. A legtöbb energiát fűtésre használjuk.

5. Kapcsold ki, vedd lejjebb a légkondit. Vedd lejjebb a fűtést.

6. Kerüld a vegyszereket: válaszd a bioélelmiszert, a friss élelmiszert, a minősített bio- és natúr kozmetikumokat és tisztítószereket, a vegyszeres kezelés nélküli ruhákat, bútorokat, házakat.

7. Járj többet gyalog, biciklivel vagy közösségi közlekedéssel. Így többet mozogsz és kevesebbet füstöl(ög)sz.

8. Nyaralj itthon. Fogadjunk, hogy még egy csomó jó helyen nem voltál.

9. Tartós, hosszú élettartamú, javítható tárgyakat vásárolj. És előtte mindig kérdezd meg magadtól: biztos kell ez?

10. Ha elromlott: javíttasd.

11. Tanuld meg, hogyan hatnak a reklámok. Így tudsz majd tényleg ellenállni.

12. Nézz utána, milyen céghez kerül a pénzed, jó vagy rossz vállalatok működését támogatod. (Hogyan bánnak az alkalmazottakkal, az állatokkal, környezetbarát-e a működésük, etikus-e a marketingjük stb.)

+1: Nem kell mindent egyszerre. Kis lépésenként alakítsd át az életmódod. Kezd a legvonzóbb, legérdekesebb vagy legkönnyebb dologgal, de ne ragadj le ezeknél! Sose veszítsd szem elől: a fogyasztás nem boldogít.

  (Forrás:Tudatos Vásárlók Egyesülete)

  November 30-án alapítványunk is megemlékezett erről a fontos zöld jeles napról. A megjelent gyerekek nagyon aktívan bekapcsolódtak a beszélgetésbe. Ügyesen érzékelték a reklámok csábító hatásait, melyek gyakran fölösleges vásárlásokhoz vezetnek.
  Nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy ráébredjenek a közelgő karácsony veszélyeire, az ajándékvásárlás buktatóira, arra, hogy az előttünk álló adventi időszak a pazarlásban, túlköltekezésben élen szokott járni,s ezt ésszerűséggel, tudatos készülődéssel előzzük meg.
  A beszélgetés után saját készítésű, főleg a környezetünkben is megtalálható természetes anyagokból, hulladékokból készítettünk ajándékokat, lakásdíszeket az ünnephez.  S remélhetőleg otthon, a családjukra is hatása lesz ennek a foglalkozásnak.  December folyamán alapítványunknál még több alkalommal lesz lehetőség saját maguk készítette tárgyakkal készülődni karácsonyra.

 

A Beklen Alapítvány médiamegjelenését a Vidékfejlesztési Minisztérium
2012. évi Zöld Forrás Pályázata támogatja (Pályázati azonosító:**PTKF/1634/2012)

 
- Copyright Nimfea TE 2001. - Design by LUPUS -