Az európai védett területek a természeti és kulturális értékek védelmének sarokkövei. Ez a gazdag örökség a helyi közösségek számára identitásképző jelentőséggel bír, ugyanakkor a virágzó európai idegenforgalom alapja is. A turizmus ideális esetben hozzá tud járulni a helyi közösségek jólétéhez és természetvédelemhez is forrásokat tud biztosítani. Ugyanakkor a nem megfelelően tervezett, szervezett, irányított turizmus a védett területeken sok probléma forrása is lehet, és éppen a turizmus alapját képező természeti értékek létét teheti kockára.
A CEETO Közép-európai Interreg projekt 2017-ben kezdődött hat országból tizenegy partner részvételével, akik előtt egy közös cél lebegett: a természetvédelmi oltalom alatt álló és a Natura 2000 területek értékeinek megőrzése a fenntartható turizmus innovatív tervezési folyamatainak segítségével.
A vezető partner az Emilia-Romagna régió védett területekért, erdészetért és hegyvidékekért felelős hatósága. A program során a résztvevők körbejárták az ökoturizmus és a fenntartható turizmus körüli értelmezési kérdéseket, és összegyűjtötték a védett területek idegenforgalmi menedzsmentjére vonatkozó nemzetközi szakirodalmat és a bevált gyakorlatokat.
Megalakulása óta a CEETO projekt megvalósítása több szakaszban történt, és mindegyik szakasznak megvoltak az eredményei:
• Az első szakaszban mélyelemzés készült arról, hogy az európai védett területeken hogyan, milyen stratégiák és szakpolitikák mentén történik a idegenforgalom tervezése és irányítása. Ennek a munkának az összefoglalása a CEETO kézikönyv a védett területek fenntartható turizmusának sikeres és innovatív gyakorlatairól.
• A második szakaszban a projektben részt vevő nyolc védett terület kezelői kidolgozták a fenntartható turizmusra vonatkozó akcióterveiket, megnevezve azokat a konkrét célokat, amiket 5 éven belül szeretnének elérni. Ezen felül minden védett terület kiválasztott egy modellprogramot, amelynek megvalósításával a gyakorlatba átültetve ellenőrizni lehetett a különböző turizmustervezési módszertanok hatékonyságát.
• A projekt harmadik szakaszában az előző szakaszok eredményeire építve készült el a CEETO iránymutatások a védett területek fenntartható turizmusának fejlesztéséhez című eszközgyűjtemény a szakpolitikusok számára, amelyben példákon és ajánlásokon keresztül ismerkedhetnek meg a védett területeknek a turizmusból származó terhelést csökkentő stratégiákkal,
• Végül a negyedik szakaszban a projektpartnerek végleges formába hozták a CEETO kézikönyv a fenntartható turizmusirányításról védett területek kezelői számára című dokumentumot, amely alapján a védett területek kezelői végre tudják hajtani a fenntartható turizmus irányításának lépéseit.
Ezen felül a CEETO projekt letette egy európai szakmai hálózat alapjait is, ami a projekt vége után is tovább működik és bővül majd. A CEETO hálózat a természetvédelem és a fenntartható turizmus iránt elkötelezett szakemberekből áll, akik nyitottak a párbeszédre és tapasztalataik, ötleteik megosztására, hogy aktívan formálhassák az európai idegenforgalom jelenét és jövőjét. A CEETO hálózat online találkozóhelye a CEETO platform, ahol a tagok kisebb vagy nagyobb csoportokban megvitathatják ötleteiket, információt és támogatást kaphatnak a többiektől. Ez a platform ezen felül a források tárháza is, ahol a projekt során összegyűjtött hatalmas tudásbázis és a létrehozott eszköztár is elérhető mindenki számára. A platformra való regisztráció és a részvétel ingyenes.
A CEETO projekt keretében ezen felül különböző kommunikációs eszközök és készültek azzal a céllal, hogy a nagyközönség figyelmét is felhívják a fenntartható turizmusban rejlő lehetőségekre. Ezek közül az eszközök közül kiemelésre méltó „A fenntartható utazás” című film, amelynek premierjére az Európai Parlamentben került sor 2018 novemberében, és azóta négy különböző filmfesztiválon nyert díjakat Spanyolországban, Portugáliában, Görögországban és Dél-Afrikában.
Ha bárki felelősen, a következő generációk szükségleteinek figyelembevételével gondolkodik, annak be kell látnia: a turizmus is átalakításra szorul. Ez a terület sem más, mint a közlekedés, vagy az energiapolitika: a 21. században új válaszok kellenek az emberiség megmaradása érdekében, az új kihívások új megoldásokat igényelnek.
Bővebben
Azt a turizmust nevezzük fenntartható turizmusnak, amely egyszerre méltányos a környezet és a desztinációkon élő emberek felé, a helyi lakosság számára gazdasági lehetőségeket biztosít, tiszteletben tartja a kulturális identitásokat, megőrzi a természeti erőforrásokat, és mindenképpen figyelembe veszi a korlátokat, a terhelhetőséget.
Bővebben
1982-ben Harald Grill bajor költő így jellemezte a turisták és a fogadó lakosság gondatlanságát:
„Turistákként nem érdekel bennünket a természet és a környezet. Amint elpusztítottuk, máshová megyünk. Fogadó lakosságként, szintén nem érdekel minket a környezetünk. Amint elpusztítottuk, máshová megyünk.”
Bővebben
Az olaszországi Viaggi del Ventaglio utazásszervező cég 1998-ban úgy döntött, hogy
1 dollár/éjszaka díjat ad ki a Dominikai Köztársaság Idegenforgalmi Miniszté- riumának, hogy segítsen a George hurrikán által okozott károk helyrehozásában.
A hozzájárulás egy évig tartott, és mintegy 150 000 USD-t generált.
Bővebben
A világ globális válság előtt áll – vagy talán már benne is vagyunk a kellős közepében. Aki nem dugta homokba a fejét, annak már világos: a globális környezeti krízis, a klímaváltozás, az egészséges élethez szükséges környezetbiztonság, alapvető élelmiszerbiztonság, a megfelelő ivóvíz biztosításának hiánya akár egy emberöltőn belül, még gyermekeink életében jelentkezni fog. Ha bárki felelősen, a következő generációk szükségleteinek figyelembevételével gondolkodik, annak be kell látnia: a turizmus is átalakításra szorul. Ez a terület sem más, mint a közlekedés, vagy az energiapolitika: a 21. században új válaszok kellenek az emberiség megmaradása érdekében, az új kihívások új megoldásokat igényelnek.
Az ökoturizmus, alternatív turizmus, szelíd turizmus, fenntartható turizmus, s immár a „lassú turizmus” kifejezések váltakozva jelennek meg a hazai turisztikai marketingben és szaknyelvben, aminek történeti oka van. A nemzetközi terminológia sem teljesen következetes a „fenntartható“ (sustainable tourism) és ökoturizmus (ecotourism) kifejezések alkalmazásában, de a hazai szakmai nyelv meg kifejezetten vegyesen használja ezeket kifejezéseket. Hazánkban doktori értekezés is készült, melynek témája csak e fogalmak tisztázása és definiálása. Ezen túl a köznyelvben elterjedt használat évek alatt sajnálatosan „természetbe irányuló turisztikai ág“ szintre süllyesztette az ökoturizmus kifejezést.
A Nimfea Természetvédelmi Egyesület megbízásának megfelelően e tekintetben igyekeztünk következetesek lenni a jelen javaslat készítése során. A hagyományos (nehéz) turizmus a látogatói szám növelését, a bevétel-orientált gondolkodást megvalósító turisztikai gyakorlat, ami sokszor nagyvállalatok, társaságok sajátja, és fő célja: a turisztikai szolgáltatónál a bevétel maximalizálása. Ennek alternatívájaként jelent meg az ökoturizmus, ami viszont a helyi közösségek érdekét, az igazságosabb jövedelemelosztást, a minél alacsonyabb környezetterhelést célzó szolgáltatások létrejöttét, és alapvetően a turista részére ismeretterjesztő, szemléletformáló célokat szorgalmazta (kulturálisan, természetvédelmi szempontból egyaránt), és a mennyiségi szemlélettel szemben, a minőségi, értékalapú szolgáltatás irányába mozdult el. Az évek alatt ezek az alapvető célok kikoptak, és már az ezredforduló táján is azt tapasztaltuk, hogy az „ökoturizmus“ kifejezés a természeti értékek megfigyelésére irányuló, a természet megtekintésére irányuló turizmust jelentette, és sokszor már a természetjárást is ezzel a szóval illették. Ennek okán a fenntarthatóságot, a társadalmi igazságosságot szorgalmazó szaknyelvben a „fenntartható turizmus“, „szelíd turizmus“, „alternatív turizmus“ kifejezések jelentek meg, az „ökoturizmus“ szó helyett, és ma már helyesen így kellene alkalmaznia a szaknyelvi terminológiának.
A gyakorlatban tehát két módszer alakult ki a turizmusszervezésre: a hagyományos (vagy nehéz) turizmus, és a fenntartható (vagy szelíd, vagy alternatív) turizmus. Utóbbin belül az ökoturizmus az, ami természeti értékek megtekintésére, megfigyelésére, dokumentálására stb. irányul. Minden ökoturizmus tehát törvényszerűen egyben fenntartható turizmus is, de ennél több dolgot várunk el tőle: az ökoturizmus adjon át környezet- és természetvédelmi ismereteket, fejlessze a zöld gondolkodást, vegyen részt a bemutatott természeti értékek védelmének megőrzésében a finanszírozás segítésével. Viszont a jó gyakorlatban megvalósított fenntartható turizmus lehet védett természeti értékek nélkül is, pl. egy jó falusi turizmus, vagy a hagyományos, nyugat európai mintával megvalósított agroturizmus, akár horgász- vagy vadászturizmus, borturizmus is - ezt is hosszan lehetne sorolni. A természeti környezet alaposabb megismerése sok esetben itt is megjelenik, de az ökoturizmustól eltérően itt a helyi közösség, a helyi táj, a tájban élő ember, a hagyományok, a hagyományos tájhasználat, stb. amire a hangsúly helyeződik.
Jó ökoturisztikai gyakorlatokat találunk urbánus területeken, igazi nagyvárosokban is, ennek ellenére a valódi színtere az ökoturizmusnak a vidéki, falusi környezet, így az ökoturizmus jól együtt kell, hogy működjön más fenntartható turisztikai ágakkal és termelési irányokkal: falusi turizmussal, lovas szolgáltatásokat nyújtó turizmussal, lassú, hagyományos étkezési szolgáltatások színtereivel stb.
A fenntartható turizmus keretén belül, minden ilyen helyi közösséget erősítő, a helyiek számára fenntartható mértékben jövedelemtermeléssel járó turisztikai szolgáltatás segíti a jó ökoturisztikai szolgáltatást, és ezekkel partnerségben szükséges megvalósítani az jó ökoturizmust. Mindazok a turisztikai szolgáltatók, akik saját közösségük számára termelnek bevételeket - főleg ha vidéki térségekben segítik a helyi megélhetést, a helyben maradást, a jobb életminőséget - kiemelten fontos partnerek az ökoturizmus számára. A saját termékeit értékesítő gazda pedig a fenntartható turizmus egyik szimbóluma is lehetne, hiszen az egészségesebb életmód, egészségesebb élelmiszerek, a „lassú étkezés“, a helyi termék mind-mind egy jobb irányba mutató lehetőség az idegenforgalom számára. A fenntartható turizmus számos ilyen indikátort teremt, ami egy minősítési rendszerben figyelembe veendő szempont: helyi szállásadók, helyi ételek, hagyományos ízek, gasztronómiai kultúra fejlesztése, borászat, lovaskocsizás, csónak- és kerékpárbérlés, helyi hagyományőrző tevékenységek - ezekkel kapcsolatos néprajzi, helytörténeti, kulturális ismeretek átadása.
De a vidéki térségeken túl a városi, esetleges nagyvárosi szolgáltatók számára is alkalmasnak kell lenni egy ökoturisztikai minősítőrendszernek a minősítésre, így nem hagyható figyelmen kívül (s ezt számos esettanulmány is bizonyítja), hogy nagyon jó minőségű ökoturisztikai szolgáltatások léteznek fővárosi/nagyvárosi környezetben is.
Miután a fenntartható turizmus alternatívát jelent a hagyományos turizmussal szemben, és a csökkentett környezetterhelés, a környezetkímélőbb közlekedés, a jobb életminőség érdekében szintén fontos változtatni a nagyvárosokban is a turisztikai gyakorlaton. Elég már most megnézni Barcelona vagy Velence turisztikai problémáit (az ott élők és a turizmus konfliktusát, ami fővárosunk frekventáltabb részein, például Erzsébetvárosban épp úgy jelen van már), vagy akár azt is, hogy pl. Budapest turisztikai híre miként változott Európában. Hihetetlen lehetőségek vannak hazánk fővárosában is az ökoturizmus területén, és a Duna-Ipoly Nemzeti Parkhoz kapcsolódó bemutatóhelyek ilyen irányú fejlesztése, és főként kiegészítése nagy-nagy lehetőségeket teremtene. S ha nem csak az ökoturizmusról és a természeti értékek bemutatására alapozott lehetőségekről beszélünk, csak pusztán a szelíd (fenntartható) turizmusról, akkor is nagyon gazdagok a lehetőségek a módszertani átalakításra mind a fővárosban, mind pedig nagyobb városainkban - hiszen kulturális értékek, helyi vállalkozók, alapvetően helyi desztináció mindenhol van. A bevétellel szemben embereket középpontba helyező, kisebb környezetterheléssel megvalósuló turizmus jobb a turistának, jobb a fogadó térségnek egyaránt, és erre mindenhol szükség van, arról nem is szólva, hogy a mára egyik legjelentősebb környezetterhelést jelentő iparág, a turizmus zöldítése globális kötelezettség.
A természeti értékek megtekintésére irányuló turizmus fejlesztésében elképesztő lehetőségek állnak hazánkban, és a fellendülés e területen alapvetően szükségessé teszi, hogy mielőbb átlátható szabályozás határozza meg a turizmus szabályozó keretrendszerét. Szerte a világban az ökoturisztikai kínálat növekedése növelte az ilyen szolgáltatásokat keresők táborát, és vannak példák, ahol már a vadászat alternatívájaként használják a természetfotózást. Az elmúlt húsz év nagyon sok természetpusztulást hozott hazánkban a természeti környezet és a kulturális sokféleség vonatkozásában, de még így is páratlan lehetőségekkel rendelkezünk, és elképesztően jók az adottságaink ahhoz, hogy valódi ökoturisztikai nagyhatalom legyünk.
Meg kell teremtenünk az ökoturizmus érdekképviseletét, és független szakmai törekvésekkel tárgyalni kell a szakpolitikai kormányzattal, hogy a fenntartható turizmus megvalósításának irányába hassanak a szabályozási tényezők. Közösen kell kialakítani a minőségbiztosítási rendszert, szükség van közös marketingre az ökoturizmusban, a turisztikai képzésbe be kell vinnünk a fenntartható turizmus szemléletét. Át kell nevelnünk turistaként a szolgáltatókat, szolgáltatóként a turistákat, és meg kell valósítanunk a fenntarthatóság, a józan ész diadalát e területen. A CEETO program sajnos Magyarországon nem tudott pilot programot megvalósítani, de a jövőben a lehető legtöbb jó példát kell felmutatnunk. Ma már hazánkban is remek kezdeményezések vannak a poroszlói Ökocentrumtól az Ős-Dráva Bemutatóközpontig, de ezek számát növelni kell, és a turizmust átalakítani, átirányítani e területre, ezeket innovatívan fejleszteni és erős marketinggel támogatni. Ehhez sok-sok párbeszédre (és persze forrásra, legfőképpen szándékra) van szükség, és a CEETO program ennek az alapjait teremtheti meg, és egy fontos lépés lehet a védjegy, illetve minőségbiztosítási rendszer kialakítása is.
A Természetvédelmi Világszövetség (IUCN) definíciója szerint az ökoturizmus:
1. Valódi és hiteles találkozás a turista és a desztináció között
A lassú turizmus javítja a vendéglátás minőségét azáltal, hogy magába foglalja a helyi közösségekkel való találkozás élményét is. Támogatja a helyi erőforrásokat és a tipikus helyi termékek népszerűsítését. Innovatív módon hálózatokat hoz létre az idegenforgalmi szolgáltatók között, melyek a helyi közösségek és az utazók találkozását szolgálják.
2. A tapasztalás örömét nyújtja a turistának
Tiszteletben tartja a környezetet, miközben védi a kulturális és művészeti örökséget. Időt szán a helyi közösségek, a hagyományok és a különböző lokális életmódok megismerésére, miközben az utazók újra felfedezhetik saját magukat is. Olyan üdülési forma, amely tudatos; kevés erőforrás felhasználásával és fogyasztásával jár együtt. Előnyben részesíti a tömegközlekedési eszközök használatát, és olyan szolgáltatásokat, amelyek negatív környezeti hatása alacsony. Támogatja a helyi vállalkozásokat a fenntarthatóság érdekében.
3. Új értékek felfedezése a desztináción
A lassú turizmus támogatja a látogatót abban, hogy megismerhesse a különböző helyek eredetét, történelmét, azok felbecsülhetetlen kulturális örökségét, egyedülálló erőforrásait. Egyrészt hozzájárul a legismertebb turisztikai látványosságok alaposabb megismeréséhez, másrészt megkönnyíti a kevésbé ismert attrakciók, a „rejtett kincsek” felfedezését. Nem szennyezi, nem pazarolja, hanem újrahasználja az erőforrásokat, védi a természetet és tiszteletben tartja a helyi kultúrát.
A fentiek figyelembevételével a javaslat készítése során következetesen a „fenntartható turizmus” kifejezést használtuk a nehéz turizmus alternatívájaként - turisztikai módszertan tekintetében, és a turisztikai desztinációk csoportosítása során figyelembe vettük, hogy létezik a természetfigyelő turizmusnak olyan területe, ami nem tekinthető fenntarthatónak, így az „ökoturizmus” szó alatt a természeti értékek megfigyelésére irányuló olyan turisztikai szolgáltatást értünk, ami a fenntartható turizmus alapelveinek figyelembevételével valósul meg.
What is ecotourism? An Introduction, http://www.ceeweb.org/wp-content/uploads/2012/02/ETE_Ecotourism.ppt.pdf
What is ecotourism? An Introduction, http://www.ceeweb.org/wp-content/uploads/2012/02/ETE_Ecotourism.ppt.pdf
S. Theng, X. Qiong and C. Tatar: Mass Tourism vs Alternative Tourism? Challenges and New Positionings https://journals.openedition.org/etudescaribeennes/7708?lang=en
Slow Tourism Italia, Principles, http://www.slowtourism-italia.org/en/aboutus/principles/ (accessed: 2019. 24.06.)
1982-ben Harald Grill bajor költő a következő módon jellemezte a turisták és a befogadó lakosság gondatlanságát az idegenforgalmi desztinációkban:
„Turistákként nem érdekel bennünket a természet és a környezet. Amint elpusztítottuk, máshová megyünk. Fogadó lakosságként, szintén nem érdekel minket a környezetünk. Amint elpusztítottuk, máshová megyünk.”(1)
Közvélekedés tárgya, hogy a turizmus számára fontos a párbeszéd és partnerség más ágazatokkal a megfelelő fenntarthatósági célok elérése érdekében.(2) Ez tükrözi a fenntartható turizmus lényegét: a különböző érdekek és érdekelt felek szükségleteinek integrálását, elismerve a méltányossági szempontokat. Fontos az érdekelt felek önkéntes részvétele a folyamatban, és a megállapodás közöttük a fenntarthatósági célokkal, valamint azok elérésével kapcsolatosan. Az együttműködésen alapuló megközelítés nagyobb valószínűséggel vezet el egészen a megvalósításig, mert az érdekelt felek ebben az esetben képesek azonosulni a projekttel, és annak intézkedéseivel. A fenntartható turizmus megvalósítása nem lehetséges a privát utazásszervezőkkel való partnerség nélkül. A gazdasági nyereség és a felelős, fenntartható elvek együttesen mozdíthatják elő a helyi közösségek és az ökoszisztéma állapotát. Ennek eléréséhez a projekteknek értékeken; a méltányosságon és a tényleges együttműködés szándékán kell alapulniuk. Ebben a tanulmányban többféle példát és módszert tárunk fel mindennek az elméletére és a gyakorlati megvalósítására.
A védett területek növekvő ökológiai és társadalmi problémáira adott válaszként a fenntartható turizmusról szóló chartát 1995-ben fogadták el a spanyolországi Lanzarote-ban, a Kanári-szigeteken tartott első, fenntartható turisztikai konferencián. Ezután az EUROPARC Szövetség olyan fenntartható desztinációkat hívott életre a Charta kritériumai alapján, amelyekben az állami szféra, a gazdasági szereplők és a helyi közösségek sikeresen együttműködnek.(3) Ennek részeként a Charta elismeri azokat az utazásszervezőket és más turisztikai szolgáltatókat, akik a védett területekre - és azokon belül - utazásokat szerveznek, és működésük alapján megfelelnek fenntarthatósági kritériumainak.
Az ENSZ Környezetvédelmi Programja (UNEP) rámutat a védett területek és az idegenforgalmi ágazat közötti kapcsolatépítés különböző példáira.(4) A turisztikai vállalatok közvetlenül tehetnek a védett területekért azáltal, hogy a turistákat a helyszínekre hozzák, értékesítik a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatásaikat, és biztosítják, hogy a látogatások negatív hatásait a lehető legkisebbre, miközben maximalizálják a pozitívokat. A privát cégek közvetett módon is segíthetnek a védett területeknek: a birtokukban lévő szakmai tudás, „know-how” megosztásával a piacképes turisztikai termékek és tevékenységek fejlesztése terén. A turisztikai vállalkozások hozzájárulása a védett területekhez általában a következő hat kategóriába tartozik:
Az UNEP-pel együttműködésben dolgozó turisztikai szakmai szervezet, a Tour Operators’ Initiative (TOI) Secretariat szerint az együttműködés létfontosságú a fenntartható turizmus szempontjából. A védett területeken a turizmus által okozott problémák sikeres megoldása érdekében az összes érdekelt félnek; mind a védett területen belül, mind az azon kívül működőknek szorosan együtt kell működniük. Beleértve olyanok közreműködését is, akik a védett területek hatékony kezelését képesek elősegíteni, a megfelelő tervezési és irányítási eszközök biztosításával.(5) Annak ellenére, hogy a különböző szereplők céljai meglehetősen változatosak lehetnek, a turisztikai tevékenységek csak akkor lehetnek fenntarthatóak, ha konszenzus alapú megközelítéssel valósítják meg a fejlesztéseket.
A turisták és a turisztikai szolgáltatók közötti közvetítőként az utazásszervezők központi szerepet játszanak az egész iparágban. Ők befolyásolhatják a fogyasztók választását, a szolgáltatók tevékenységét és a desztinációk fejlesztésének irányait. Ez az exkluzív szerep azt jelenti, hogy az utazásszervezők jelentősen hozzájárulhatnak a fenntartható turizmus céljainak előmozdításához és a természeti és kulturális erőforrások védelméhez, amelyektől az idegenforgalmi ágazat túlélése fejlődése függ.
A 2000-ben alapított TOI arra ösztönzi az utazásszervezőket és az utazási vállalkozásokat, hogy vállaljanak elkötelezettséget a fenntartható fejlődés iránt a jó gyakorlatok elfogadásával a környezetvédelmi, társadalmi és gazdasági kérdések kezelésében, valamint a desztinációkkal való együttműködésben.(6) Ezt a célt az UNEP mellett az ENSZ Oktatási, Tudományos és Kulturális Szervezete (UNESCO) és a Világ Turisztikai Szervezet (UNWTO) is támogatja.
A TOI partnerei egyetértenek abban, hogy a védett területek turizmusát:
Másrészről az utazásszervezők többféleképpen járulhatnak hozzá a védett területek fenntartható turizmusához, például:
Fontos megjegyezni, hogy míg a turizmus segítheti a védett területek bevételhez jutását, amiből lehetőség nyílik a természetvédelemre, jelentős negatív hatással, költségekkel is járhat. Ilyen költségek lehetnek a kiegészítő létesítmények szükségessége, az idegenforgalmi tevékenység ellenőrzése és a turizmushoz kapcsolódó károk helyrehozása, vagy a személyzet képzése. Ezeket a költségeket gondosan mérlegelni kell a turizmus fejlesztésére vonatkozó tervek kidolgozásakor egy adott desztinációban.
A norvég kormány 2007 óta nemzeti célként határozta meg a fenntartható turizmust, és fontosnak tartja a szektorban a köz- és magánszféra közötti együttműködését. (7) Ennek jele, hogy számos projekt során az állami tulajdonú Innovation Norway (IN) vállalat volt felelős a megvalósítási folyamatért. Célként volt kijelölve például, hogy nagyobb arányban vonzzák a nemzetközi turistákat Norvégiába, és növekedjen az ágazat jövedelmezősége. Az IN fő feladata ezek kapcsán a termék- és üzletfejlesztés, a nemzetközi promóció és a márkaépítés volt. E célok elérése érdekében különböző projekteket indítottak el az idegenforgalmi iparággal való partnerségben és együttműködésben. Az IN pénzügyi támogatást nyújtott számos fejlesztési projekthez, beleértve az idegenforgalmi tevékenységet is.
A kormány, az IN és az idegenforgalmi ágazat között megosztott felelősségi körökkel egy cselekvési tervet hoztak létre a turizmus fenntarthatóságának növelése érdekében, ami 2015-ben fenntartható desztináció-standard bevezetését eredményezte. Ez a szabványrendszer 45 kritériumot és 108 mutatót tartalmaz a természet, a kultúra, a társadalmi értékek, a közösségi részvétel és a gazdasági életképesség területén, amelyek mérhetőek és megfigyelhetőek. A kormány által kiadott, a Norvég Turizmusról szóló Fehér Könyv 2016-ban meghatározza azokat a politikákat, amelyek támogatják a turizmus jövedelmezőségét és versenyképességét. E politika alapján az IN felelős a Fenntartható Desztináció projektért. A kritériumrendszer alapján a norvég desztinációk jogosultságot szerezhetnek a fenntartható úticél címkéjére.
A Confederation of Norwegian Enterprise (NHO), amely a norvég munkaadók fő képviseleti szerve, 2017-ben kiadott egy útitervet a fenntartható turizmus fejlesztésére. 2050-ig előretekintő dokumentum olyan turisztikai ajánlásokat tartalmaz a kormányzat, illetve a norvég idegenforgalmi vállalatok számára, amelyek rövid és hosszú távon hozzájárulnak a fenntartható társadalomhoz. Az útiterv célja a versenyképesség javítása a változó jövőben.
Függetlenül attól, hogy milyen típusú látogatói élményt nyújtanak, a védett területeken tevékenykedő turisztikai szolgáltatóknak be kell tartaniuk a természeti területek vezetőinek követelményeit az általuk hozzáférhető területek, valamint az általuk kínált tevékenységtípusok tekintetében. Ennek jegyében el kell foglalniuk a fenntarthatóság szempontjait a működésük során.(8) Ausztráliában ezt a kötelezettséget az ausztrál kormány idegenforgalmi Fehér Könyvében formalizálták, amelyben előírják a turisztikai iparág és a védett terület menedzsmentje közötti partnerségek kialakításának szükségességét. Ezeknek a partnereknek a mögöttes céljai azonban némileg eltérnek. Amíg a védett területek vezetői elsősorban a biológiai sokféleség megőrzésére törekednek, addig az idegenforgalmi szereplők főleg az üzleti nyereséget biztosító látogatói élmények nyújtására összpontosítanak. Annak ellenére, hogy sok ilyen partnerség világszerte jelentős ideje működik, viszonylag kevés az ismeretanyag arról, hogy ezek pontosan milyen sikereket értek el a természetvédelem és a védett területkezelés terén.
A rendelkezésre álló eredmények összességében azt mutatják, hogy bár a turizmus olyan üzleti tevékenység, amely köztudottan számottevő hatást gyakorol a védett területekre, a partnerségek tagjai úgy vélik, hogy a védett területek vezetői és az utazásszervezők közötti együttműködések jelentős mértékben hozzájárulnak a biodiverzitás megőrzéséhez és a sikeres környezetgazdálkodáshoz. (9) Az ilyen partnerségek a legsikeresebbek a közvélemény tudatosításában a védett területek értékeivel kapcsolatban, illetve a helyi közösségek számára társadalmi és gazdasági előnyök biztosításában. Ezen kívül e partnerségek rendszerint a látogatói élmény javulásához is vezetnek.
Bár ezek az együttműködések a fenntartható turizmus számos jellemzőjét produkálják, és a partnerség tagjai nagyrészt elégedettek e céljai elérésével, úgy tűnik, hogy igény mutatkozik a további fejlesztésre. Ez különösen igaz a hulladékmennyiség, az energia- és erőforrás-felhasználás csökkentésére. Ennek oka nem nyilvánvaló, és a jövőbeni kutatásnak meg kell vizsgálnia, hogy az érdeklődés, az idő vagy a kapacitás hiánya okozza-e a problémát ezeken a területeken. Valószínű, hogy a védett területkezelésért felelős igazgatóságok, ügynökségek és az idegenforgalmi vállalkozások személyzete gyakran nem rendelkezik a szükséges szakmai ismeretekkel a hulladék- és az energiagazdálkodás területén, amelyek meglehetősen eltérnek a termőföld, az élőhely és a fajmegőrzés, vagy a turizmus működtetéséhez szükséges tudástól.
Egyes országokban a köz- és magánszféra partnersége a védett területek kezelése számára elterjedt forma. Bár szakmai körökben megegyezés van arról, hogy a védett területek továbbra is a biológiai sokféleség megőrzésének leghatékonyabb eszközeit jelentik, egyes védett területek gazdálkodási kapacitása túl gyenge, és különböző okokból kifolyólag a szóban forgó területek nem tudják ellátni védelmi feladatukban.(10) Ez történt Afrika egyes országaiban, ahol a védett területek irányításának felelősségét átruházták nem kormányzati partnerekre. Az ilyen hatáskörátadás oka általában a kormányzati szervek kapacitáshiánya, illetve a nem kormányzati szervezetek (NGO-k) irányítási képessége, hatékonysága volt. Egyes esetekben akár egy harmadik fél is részt vesz az együttműködésben, amely az ökoturisztikai fejlesztésekbe való befektetéssel hozzájárul a védett terület pénzügyi fenntarthatóságához.
2003 óta a szub-szaharai Afrika legalább kilenc országában írtak alá megállapodást a védett területek irányító hatóságai, amelyekkel a kezelés felelősségét nemzetközi civil szervezetekre ruházták át. E megállapodások részletei minden esetben jelentősen eltérnek, de a köz- és magánszféra közötti partnerségek (PPP-k) összességében jelenleg több mint 6 millió hektárra terjednek ki.
Afrika bármely PPP-megállapodásának egyik leglényegesebb kérdése, hogy hogyan kezelik a bűnüldözést, mivel az orvvadászok több szinten is problémákat vetnek fel. Még azokban az országokban is, ahol a védett területek kezelését a kormány az általa részlegesen vagy teljesen ellenőrzött hatóságok részére ruházta át, mint például a Madagaszkár Nemzeti Parkok esetében, a védett területekre vonatkozó jogszabályok végrehajtásának felelőssége általában az érintett kormányminisztérium feladata. Ugyanez a megoldás működik főszabály szerint a PPP-megállapodások keretében is. A nem kormányzati szervezeteknek delegált parkkezeléssel kapcsolatos szerződéses felelősség kérdésében azonban a felek között számos megegyezésnek kell születnie. Ilyenre van szükség például a megfelelően képzett, rendfenntartó és bűnüldöző tisztviselők delegálásával és felhatalmazásával kapcsolatban; illetve az ő fizetésükre, jelentési hierarchiájukra, fegyelmi eljárásaikra, stb. vonatkozó kérdésekben.
Egyrészt a nemzetközi normák előírják, hogy a törvényes rend létrehozása és fenntartása az egyes szuverén államokban az adott ország kormányának kizárólagos és elidegeníthetetlen felelőssége. Kérdés, hogy olyan helyzetekben, ahol a kormány nem rendelkezik a megfelelő eszközökkel és kapacitással egy-egy feladat ellátására, illetve ahol a biztonság kérdése jelentős problémákat okoz, a védett területek fenntartása esetében lehet-e kivételt tenni, és át lehet-e engedni ezt a felelősséget? Ha a védett területek hatóságai és a civil szervezetek együttműködésének végeredménye a területek jobb kezelése, a törvényes rend tiszteletben tartása és a biológiai sokféleség megőrzése, a cél szentesítheti-e az eszközt?
Míg a biológiai sokféleség megőrzése döntő fontosságú, a fenntartható turizmus mozgalmának középpontjában mégis az ember áll. Amint a külföldre utazó turisták ráébrednek arra, hogy utazásuk során ők tulajdonképpen nem tesznek mást, mint más emberek otthonait látogatják, és inkább házigazdákként kezdenek el rájuk tekintenek, semmint homogén üdülési szolgáltatókként, felelősségteljesebb turistává válnak. A felelős turisztikai cégek viszont egészen biztosan támogatni akarják a helyi közösségeket, gazdálkodókat vagy a háztartások tulajdonosait. Sokan közülük akár alapítványokon keresztül is támogatják a közösségeket, nem csak a turizmusból származó bevételek segítségével. A fenntartható utazásszervezők – hosszú távon gondolkodva - lerakják a jövőbeli turizmus alapjait a desztinációkban, és minden, amit a turistának kell megtennie csupán annyi marad, hogy odautazzon, és találkozzon az őt fogadó emberekkel.
A védett területek menedzsmentjei és az utazásszervezők közötti együttműködés világszerte olyan társadalmi-gazdasági célokat szolgálhat, amelyek a helyi közösségek érdekeit szolgálják. A fenntarthatóság azt jelenti, hogy a turisták pénzének egyenesen a helyi közösségekhez, a helyi utazásszervezőkhöz kell áramolnia, olyan hatalmas, nemzetközi utazási ügynökségek helyett, akik általában nem törődnek a tevékenységük negatív következményeivel. Ugyanakkor számos nagy, világszerte működő turisztikai szolgáltatónak sikerült valóban a helyi lakosokat az utaztatásaik középpontjába helyezni, mert felismerték, hogy a fenntartható turizmus egy mindenki számára előnyös, „win-win business”.(11) Az idegenforgalmat gyakran úgy említik, mint a desztinációk legfontosabb foglalkoztató ágazatát, következésképpen pozitív a megítélése. Ezzel egyetérthetünk, de ha egy-egy utazási iroda a túl alacsony béreket fizet a helyi munkavállalóknak, vagy rossz munkakörülményeket kínál számukra, helyben lakók helyett vendégmunkásokat alkalmaz, illetve a szolgáltatásokat máshonnan szerzi be, nem pedig helyben keresi meg azokat, akkor a desztinációk lakossága joggal tekinti a turizmust a gyarmatosítás új formájának - vagy a legrosszabb esetben - elnyomásnak.(12) A fenntartható turizmus nem más, mint az emberek – a megélhetésük, tájképük, tudatosságuk és kultúrájuk – prioritásként való tekintése. A fenntarthatóság azt feltételezi, hogy az idegenforgalom kézzel fogható előnyöket jelent a helyi lakosság számára, valamint nem alkalmaz hamis üzenetek a fogyasztók irányába („greenwashing”), amely - néhány vélemény szerint - aláássa az ökoturizmus hitelességét.
De hogyan találjanak a turisták a fenntarthatóság iránt valóban elkötelezett üdülési szolgáltatókat és utazásszervezőket?
Miért érdemes szert tenni „ökocímkére”, miért jó tanúsított utazásszervezővé válni, megkérdezhetnénk. Legyen-e kötelező érvényű intézkedés az idegenforgalmi ágazatban működő vállalatok számára, vagy jó úgy, ahogy most van: egy önkéntes kötelezettségvállalás? Az ökocímkézés az utóbbi években egyre fontosabb szerepet játszik a fenntartható turizmus fejlesztése szempontjából. Ahogy a közvélemény figyelme egyre inkább ráirányul a turizmus káros és pozitív hatásaira, úgy tűnik a tanúsítás egyre hitelesebb megoldássá a komplex környezeti és társadalmi kérdésekre. Az ökocímkék használatának egyre fontosabbá válásához szintén hozzájárul az a tény, hogy a turizmus általában nem a kormányok által szigorúan szabályozott ágazat. Ennek következtében az önszabályozás szerepe és annak lehetséges pozitív hatása felértékelődik.(13)
Vannak regionális, nemzeti, illetve nemzetközi tanúsítványok és címkék, amelyek elismerik a fenntarthatóan működtetett szállodákat, kempingeket, utazásszervezőket és még az ilyen autómosókat is. Ezenkívül néhány, a turizmusban található ökocímke kifejezetten a környezetvédelmi kritériumokra összpontosít.(14) Más címkék a fenntarthatóság mindhárom pillérét lefedik, beleértve a társadalmi és gazdasági elemeket is. Ez utóbbiak lehetnek különösen fontosak az utazásszervezők, az utazási irodák és a szállásszolgáltatók szempontjából. Némelyik tanúsítvány kifejezetten a fenntartható szállodákat, üdülőhelyeket, autókölcsönzőket és kongresszusi központokat különbözteti meg.
Egyik vagy másik tanúsító szervezet címkéjével a vállalat kifejezi, hogy eleget tesz bizonyos szociális és környezetvédelmi normáknak a piacon. A tanúsítvány kiadása és a tanúsító szervezet megerősítése után az utazásszervező jogosulttá válik a logó használatára. Általában éves ellenőrzésekre kerül sor, amikor a tanúsító szerv felülvizsgálja a kért korrekciós intézkedések előrehaladását, általában akkor, amikor közeledik a tanúsított időszak megújításának dátuma. Az ellenőrzés időtartama és gyakorisága az utazásszervező cég méretétől és a működésének összetettségétől függ.
A tanúsítványok önkéntes kötelezettségvállalások, amelyek fontos szerepet játszhatnak a fenntartható turizmus megvalósításában, mivel egyrészt arra ösztönözhetik a vállalatokat, hogy felelősségteljesebben viselkedjenek, másrészt hozzájárulhatnak a turisták fogyasztói tudatosságának növekedéséhez. Az ökocímkék tartalmát, minőségi szabványait és követelményeit tekintve azonban jelentős különbségek vannak közöttük, amelyek nehezebbé teszik társadalmi elfogadottságukat a turisztikai piacon. Figyelemre méltó, hogy általában viszonylag kevés kritérium van az egyes ökocímkék követelményrendszerei között, amelyek az idegenforgalom által okozott negatív környezeti hatásokon kívül az utazásszervezők - és más turisztikai vállalatok - teljesítményének értékelése során a gazdasági, társadalmi és kulturális hatásokat is hangsúlyozzák. (15)
A különböző önkéntes tanúsítványok hatásával kapcsolatban mindenekelőtt a kis- és középvállalkozások szembesülnek nehézségekkel, mivel nem rendelkeznek elegendő információval ahhoz, hogy felmérjék az adott ökocímke bevezetésének költségeit és várható előnyeit. Másrészről, a multinacionális vállalatok önkéntesen nem törekednek meglévő ökocímkék megszerzésére, hanem rendszerint saját környezetvédelmi irányítási rendszert hoznak létre, amely gazdasági, társadalmi szempontokkal is bírhat, és amellyel gazdagítani igyekeznek brand-jüket.
A jelenleg meglévő nagyszámú ökocímke hátránya, hogy a vállalatok a általában a legegyszerűbb, legkevésbé szigorú követelményrendszert választják, így egyes vállalatok hasznot húzhatnak egy-egy fenntarthatóságot igazoló tanúsítványból anélkül, hogy jelentősen javítanák környezetvédelmi teljesítményüket. Az egyik legnagyobb probléma az, hogy a fogyasztók nem ismerik a különböző ökocímkével kapcsolatos követelményeket, és a tanúsítványok sokaságának átlátása túlzott terhet ró a turistákra, akik a környezetileg és társadalmilag felelős vállalatokat keresik. Éppen ezért az ökocímkék nem mindig érhetik el a kívánt szerepüket a fogyasztói döntésekben, amely egy ismert jelenség a vállalatok vezetői számára, és befolyásolja az ő döntéseiket, valamint elkötelezettségüket is a tanúsítványok megszerzésében.
A turizmusnak a társadalomra és kultúrájára gyakorolt hatása vitathatatlan, de ezek említése az ökocímke odaítélésének kritériumai között ritkaságszámba megy. Ennek egyik oka, hogy a szociokulturális jellemzők többnyire helyspecifikusak, így jelentőségük különböző a különböző fogadó területeken. Sokkal könnyebb az környezettudatos magatartásra ösztönözni az idegenforgalmi ágazatban tevékenykedő vállalkozásokat, mivel az erőforrások átgondolt használata, például a víz-, energia- és tisztítószerek esetében jelentős költségmegtakarítást eredményez. (16) Másrészről viszont lényegesen nehezebb számszerűsíteni a felelősségteljes társadalmi viselkedés előnyeit, és ennek mérése is bonyolultabb, mivel kvantitatív és minőségi mutatók használatát igényli, továbbá az eredmények ellenőrzése is bonyolultabb. Rövidtávon tehát nem könnyű az utazásszervezőket és más vállalkozásokat érdekeltté tenni a turizmus negatív társadalmi és kulturális hatásainak csökkentésében.
Egy jó példa a turistáknak nyújtott tájékoztatásra a búvároknak a búvárturizmus-szolgáltatók által adott szórólap a korallzátonyok védelméről. (17) Például az egyik szállodalánc tájékoztató kiadványt biztosít vendégei számára a korallok és a tengeri élet védelméről: „Van egy partnerségünk egy tengeri élővilággal foglalkozó francia NGO-val. Ezáltal ismeretterjesztő anyagokat tettünk elérhetővé ügyfeleink számára, akik a Vörös-tenger partján lévő szállodáinkban tartózkodnak, hogy elősegítsük a korall védelmet és a turisták megfelelő viselkedését a tengerben. Ezt most a Vörös-tengeren és Polinézia egy másik helyein is másolják.”
Annak ellenére, hogy az utazási cégek sok információt adnak át ügyfeleiknek, vannak bizonyos korlátjai a turisták teljes körű tájékoztatásának. Például az idő korlátozhatja azon képességet, hogy teljes körű információt gyűjtsenek a meglátogatható helyekről, míg az ilyen információk közzétételének és terjesztésének költségei korlátozhatják e tevékenységet. Az internet használata nyilvánvaló módja e korlátok leküzdésére, és néhány turisztikai cég vizsgálja is, hogyan lehet a védett területekről és a Világörökségi helyekről szóló információkat integrálni a marketingbe, mielőtt még az ügyfelek meghozzák az utazási döntéseket.
Figyelemreméltó fejlemény azonban, hogy egyre több látogató utazik attól a vágytól vezérelve, hogy megismerjen más népeket és kultúrákat ahelyett, hogy csupán egy passzív tengerparti nyaraláson vennének részt.(18) A turisták motivációjának ilyen irányú lassú változása valószínűleg úgy fog hatni az utazásszervezőkre, hogy azok egyre nagyobb hangsúlyt fognak fektetni a helyi közösségekkel való kapcsolatra, a kulturális értékek megőrzésére, illetve akár a meglévő értékek gyarapítására. Ezért várható, hogy a társadalmi és gazdasági kritériumok egyre több ökocímke-rendszerbe épülnek be. Ez egyrészt hozzájárulhat a desztinációk helyi közösségeinek életminőség-javulásához, másrészt növelheti az olyan idegenforgalmi termékek iránti keresletet, amelyek a környezeti értékek mellett a társadalmi és kulturális értékeket is védi.
Annak ellenére, hogy a szektorban nagyszámú ökocímke van, a tanúsított vállalatok száma Európában meglepően alacsony, így az ökocímkék nem tudják betölteni kellő szerepüket a fenntartható turizmusban. A jövőben kívánatos lenne a kormányok és az önkormányzatok nagyobb részvétele, különösen az ökocímkék promóciójában, nyomon követésében és tanúsításában. Az egyes tanúsítványok kritériumait a regionális és nemzeti fejlesztési programokban is fel kell tüntetni. De nem elég, ha csak egy szálloda vagy más turisztikai létesítmény felel meg a tanúsítvány által meghatározott követelményeknek egy városban, míg a település többi részén a fenntartható turizmus elveit figyelmen kívül hagyják. Ezért a kormányzati szervek és a helyhatóságok feladata, hogy ezeket az elveket helyi és regionális szinten is támogassák és végrehajtassák.(19)
Míg sok turisztikai céget magasan motivált személyek irányítanak, akik szeretnék biztosítani, hogy utazásaik fenntarthatóak legyenek, még mindig sok olyan cég van, amely nem említi a társadalmi vagy környezet felelősségvállalásra irányuló erőfeszítéseit.20 Természetesen ez a helyzet idővel változhat. A növekvő vállalati társadalmi felelősségvállalás légkörében előfordulhat, hogy egyes cégeket egyszerűen ösztönözni kell arra, hogy kézzelfogható módon fejezzék ki elkötelezettségüket. Ez magában foglalhat például olyan tevékenységeket, amelyek viszonylag alacsony szintű inputot igényelnek, például ügyfeleik tudatosságának növelése a meglátogatott desztinációk környezete és kultúrája iránt.
(1) Ecotourism & Certification: Setting Standards in Practice, edited by Martha Honey, Island Press 2002, page 187.
(2) Tourism Partnerships in Protected Areas: Exploring Contributions to Sustainability, Sharron L. Pfueller, Diane Lee and Jennifer Laing, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3168744/
(3) EUROPARC Federation, Sustainable Tour Operators – Charter Part III, https://www.europarc.org/sustainable-tourism/sustainable-tour-operators/ (accessed on the 13rd of December, 2018)
(4) Forging Links Between Protected Areas and the Tourism Sector, How tourism can benefit conservation, UNEP, page 21., http://www.unep.fr/shared/publications/pdf/dtix0591xpa-forginglinks.pdf
(5) Tour Operators’ Contributions to Sustainable Tourism in Protected Areas, Tour Operators’ Initiative Secretariat, C/o United Nations Environment Programme – Division of Technology, Industry and Economics, https://nmssanctuaries.blob.core.windows.net/sanctuaries-prod/media/archive/management/international/pdfs/tour_operators_intit.pdf
(accessed on the 17th of December, 2018)
(6) Global Sustainable Tourism Council (GSTC) and Tour Operators’ Initiative (TOI) Join Forces, https://www.gstcouncil.org/global-sustainable-tourism-council-gstc-and-tour-operators-initiative-toi-join-forces/(accessed on the 16th of December, 2018)
(7) Hogne Øian, Peter Fredman, Klas Sandell, Anna Dóra Sæþórsdóttir, Liisa Tyrväinen, Frank Søndergaard Jensen: Tourism, nature and sustainability: A review of policy instruments in the Nordic countries, Nordic Council of Ministers 2018, pages 33-34.
(8) Tourism Partnerships in Protected Areas: Exploring Contributions to Sustainability, Sharron L. Pfueller, Diane Lee and Jennifer Laing, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3168744/
(9) Tourism Partnerships in Protected Areas: Exploring Contributions to Sustainability, Sharron L. Pfueller, Diane Lee and Jennifer Laing, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3168744/
(10) Matthew Hatchwell: Public–private partnerships as a management option for protected areas, Letter from the conservation front line, Animal Conservation 17 (2014) pages 3-4.
(11) Responsible Tourism, What does it actually mean?
https://www.responsibletravel.com/holidays/responsible-tourism/travel-guide(accessed on the 18th of December, 2018)
(12) Responsible Tourism, What does it actually mean? https://www.responsibletravel.com/holidays/responsible-tourism/travel-guide(accessed on the 18th of December, 2018)
(13) Vargáné Csobán Katalin: Az ökocimkék jelentősége a turizmusban, Agrártudományi Közlemények, 2006/20. Különszám, http://www.date.hu/acta-agraria/2006-20/19V_CsobanK.pdf
(14) Nils Kraus: Eco labels in tourism – Can they be trusted? https://www.tourism-review.com/eco-labels-in-tourism-can-be-trusted-news5084(accessed on the 17th of December, 2018)
(15) Vargáné Csobán Katalin: Az ökocimkék jelentősége a turizmusban, Agrártudományi Közlemények, 2006/20. Különszám, http://www.date.hu/acta-agraria/2006-20/19V_CsobanK.pdf
(16) Vargáné Csobán Katalin: Az ökocimkék jelentősége a turizmusban, Agrártudományi Közlemények, 2006/20. Különszám, http://www.date.hu/acta-agraria/2006-20/19V_CsobanK.pdf
(17) Forging Links Between Protected Areas and the Tourism Sector, How tourism can benefit conservation, UNEP, page 25., http://www.unep.fr/shared/publications/pdf/dtix0591xpa-forginglinks.pdf
(18) Vargáné Csobán Katalin: Az ökocimkék jelentősége a turizmusban, Agrártudományi Közlemények, 2006/20. Különszám, http://www.date.hu/acta-agraria/2006-20/19V_CsobanK.pdf
(19) Vargáné Csobán Katalin: Az ökocimkék jelentősége a turizmusban, Agrártudományi Közlemények, 2006/20. Különszám, http://www.date.hu/acta-agraria/2006-20/19V_CsobanK.pdf
(20) Forging Links Between Protected Areas and the Tourism Sector, How tourism can benefit conservation, UNEP, page 47., http://www.unep.fr/shared/publications/pdf/dtix0591xpa-forginglinks.pdf
Az olaszországi Viaggi del Ventaglio utazásszervező cég 1998-ban úgy döntött, hogy 1 dollár/éjszaka díjat ad ki a Dominikai Köztársaság Idegenforgalmi Minisztériumának, hogy segítsen a George hurrikán által okozott károk helyrehozásában. A hozzájárulás egy évig tartott, és mintegy 150 000 USD-t generált. A források egy részét a Saona-sziget fejlesztésére fordították, a Parque Nacional del Este belsejében. A sziget egyedülálló és gyönyörű, de érzékeny ökoszisztémát képvisel, és kedvelt desztináció a környékbeli szállodák turistái számára. A pénzforrás szintén felhasználták Manojuan falu 63 épületének tatarozásában, amelyet a hurrikán súlyosan megrongált, valamint a helyi kézművesség ösztönzésére, helyi vállalkozások támogatása révén.
Az Olaszország Észak-Keleti partvidékén található Cinque Terra régiója egy fenntartható turisztikai projektet hozott létre a kulturális örökség és a környezet védelme érdekében. A Cinque Terra az öt faluról híres, amely csak vonattal vagy gyalogolva érhető el: Monterosso, Vernazza, Corniglia, Manarola és Riomaggore, azonban a turisták nagy száma jelentős hatást gyakorol a régió fenntarthatóságára. A terület 1999-ben nemzeti parki státuszt kapott, 1997 óta pedig az UNESCO védett területe lett. A látogatók számának korlátozása érdekében a projekt részeként létrehozták a Cinque Terra Kártyát, amely magában foglalja a terület összes útvonalát, a kilátókat, a piknikező- és a madármegfigyelő helyeket. A régiót felfedező látogatók 1, 3 vagy 7 napos kártyát vásárolhatnak, amely korlátlan hozzáférést biztosítanak számukra a falvak közötti közlekedési eszközökhöz. A díjból összeadódó forrásokat az ösvények, és a nemzeti park védelmére fordítják. A kártya térképeket, vonat- és kompmenetrendet, valamint a projektben résztvevő vállalatok listáját, a helyi termékek beszerzésének lehetőségét, illetve az újrahasznosítás lehetőségeit tartalmazza. Ez a könnyen értelmezhető szórólap egyszerű lehetőségeket kínál a régió látogatói és vállalkozásai számára a negatív hatások csökkentésére, a helyi gazdaság támogatására és az érzékeny régió védelmére.
A Lake District Nemzeti Park Partnerségét és ennek egyik alcsoportját, az „Üzleti Munkacsoportot” azért hozták létre, hogy olyan tudást nyújtson, amely segíti elérni a védett terület célját, vagyis példává válni a fenntartható fejlődés terén. A Lake District Nemzeti Park célja, hogy egy olyan hely legyen, ahol a virágzó gazdaság, a világszínvonalú látogatói élmények és a vibráló helyi közösség együttműködnek a látványos táj, a vadvilág és a kulturális örökség fenntartásában.
A Lake District National Park Partnerségben 25 szervezet vesz részt. Ez az állami, a magán, a közösségi és önkéntes szektor képviselőiből áll. 2006-ban a partnerség létrehozta a „Nemzeti Park Jövőképe 2030-ban” című dokumentumot, amely kollektív elkötelezettséget és együttműködési szándékot nyilvánított ki a Nemzeti Park, a környezet, a közösségek, a gazdaság és a látogatók érdekében.
Az „Üzleti Munkacsoport” alcsoport konkrét céljai a következők:
A fórumot a Lake District Nemzeti Park Igazgatósága koordinálja, amely évente négyszer ülésezik, független elnöke van, akit a csoport nevez ki, és megtárgyalja a park fontos kérdéseit. Az ülésekről szóló jelentések mindenki számára elérhetőek a nemzeti park oldalán, így teljesíti az átláthatóság követelményeit.
A nemzetközi utazásszervező vállalat, a TUI Nederland, Bonaire-n és Curaçao-n 1999-ben első ízben nyújtott tájékoztatást a felelős utazásról és a fenntartható turisztikai termékekről. Az információkat a TUI Nederland brosúráiban tették közzé, amellyel találkozni lehetett, ha egy ügyfél Bonaire vagy Curaçao-beli üdülését választott. Ezekben a következő információk szerepeltek:
A Turisztikai és Természetvédelmi Partnerségi Kezdeményezés célja az idegenforgalmi vállalkozások, a közösségek, a védett területek menedzserei, a természetvédelmi szervezetek és a kormányzati szervek összekapcsolása olyan projektekben, amelyek gazdasági előnyöket és védelmet nyújtanak Ausztrália egyedülálló tájának és biológiai sokféleségének. A Kezdeményezés különösen az utazásszervezők és a védett területek vezetői közötti partnerségek strukturális, szabályozási és attitűdbeli korlátainak lebontására törekedett. A kezdeményezésnek két különböző összetevője volt: a Turisztikai és Természetvédelmi Partnerségi Kezdeményezés, valamint a Kutatási, Szabályozási Reform és Napirend.
A célok a következők:A program folyamán az ausztrál kormány Erőforrás-, Energia- és Turisztikai Államtitkársága 2004–2005-ben 409 200 dollárt adott 6 vállalatnak, és 2005–2006-ban 810 913 dollárt 14 tizennégy vállalatnak megvalósíthatósági tanulmányok és üzleti tervek kidolgozására. Az egyik vállalkozás, amelyet 2004–2005-ben támogattak, 2005 és 2006 között további 181 500 dolláros kivitelezési támogatást kapott. 2006–2007-ben az Uluru-Kata Tjuta Nemzeti Park turisztikai infrastruktúrájához 660 000 dollárt biztosítottak, és Tasmania északnyugati részén, a Tarkine regionális fejlesztési tervéhez 220 000 dollárt.
(1) Tour Operators’ Contributions to Sustainable Tourism in Protected Areas, Tour Operators’ Initiative Secretariat, C/o United Nations Environment Programme – Division of Technology, Industry and Economics, https://nmssanctuaries.blob.core.windows.net/sanctuaries-prod/media/archive/management/international/pdfs/tour_operators_intit.pdf (accessed on the 17th of December, 2018)
(2) Case studies, Destinations, Cinque Terra Sustainable Tourism Project, https://sustainabletourism.net/case-studies/austrailianz/europe/ (accessed on the 13rd of December, 2018)
(3) Lake District National Park, Business Task Force, http://www.lakedistrict.gov.uk/caringfor/lake-district-national-park-partnership/partnership-subgroups/businesstaskforce(accessed on the 14th of December, 2018)
Az ökoturizmust a fenntartható fejlődés olyan ágazataként kezelve, ami a természeti értékek bemutatására, megismerésére és a környezettudatosabb mentalitás kialakításra irányul.
A jelen minősítési rendszer létrehozásának célja a minél jobb, magas színvonalú, a turista, a fogadó hely és a helyi természeti értékek szempontjait egyaránt figyelembe vevő ellenőrzött, szervezett minőségi ökoturisztikai szolgáltatások létrejötte.
Bármilyen védett faj, madár vagy növény lehet a minősítés neve (patkó, napraforgó minősítésekhez hasonlóan), ami egyszerűen, könnyen, jól felismerhető, illusztrálható, és reprezentálja, illetve szimbolizálja hazánk természeti értékgazdagságát.
Lehet kerecsen, túzok, bíbic, kosbor, gulipán, kócsag stb.
Nagyjából ez részletkérdés, de a minősítés vizuális megjelenése, kreatív, tetszetős, minőségi megjelenése, marketing képessége viszont fontos.
Zöld csillagok elérésének kritériumai:
Turisztikai bevételeiből a bemutatott természeti értékek fenntartásához való hozzájárulás
- ökoturizmusból származó bevételeinek 20%-át természetvédelmi célokra fordítja
- alapvetően természetvédelmi céllal létrejött szervezet / intézmény
- Az adott ökoturisztikai szolgáltatás helyi egyeztetésekkel, helyiek véleményezési lehetőségével lett kialakítva
- saját bemutatóhelyén az energiaellátásban 30% fölött megújuló forrásból származó, környezetkímélő technológiákat használ
Az ökoturizmust a fenntartható fejlődés olyan ágazataként kezelve, ami a természeti értékek bemutatására, megismerésére és a környezettudatosabb mentalitás kialakításra irányul. Elérendő cél, hogy olyan turisztikai szolgáltatások rendelkezzenek a jelen minősítéssel, amelyek egyaránt
A jelen minősítési rendszer létrehozásának célja tehát a minél jobb, magas színvonalú, a turista, a fogadó hely és a helyi természeti értékek szempontjait egyaránt figyelembe vevő ellenőrzött, szervezett minőségi ökoturisztikai szolgáltatások létrejötte.
Cél, hogy az országban egységesebb turisztikai terminológiai szakkifejezés használattal kiszűrésre kerüljenek a fenntartható turizmus (ezzel a helyi közösség) és természetvédelem érdekeit nem szolgáló, de a természeti értékek bemutatására épülő turisztikai szolgáltatók, és az „ökoturizmus” kifejezés használata minőségi biztonságot jelentsen a természetvédelemnek és a turistának egyaránt.
Cél, a fenntartható turizmus és ökoturizmus térnyerésének elősegítése a turizmuson belül, és e célterületek kormányzati támogatásának fokozása az átláthatóbb, ellenőrizhetőbb rendszer megteremtésével.
Ökoturisztikai minőségbiztosítási/minősítési/védjegy rendszer feladatai:
Az ökoturisztikai tanúsító védjegy jelen működési szabályzata (javaslata) meg kell, hogy feleljen valamennyi, a védjegyek és földrajzi árujelzők oltalmáról szóló 1997. évi XI. törvényben és a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvényvben foglalt előírásnak.
Bármilyen védett faj, madár vagy növény lehet a minősítés neve (patkó, napraforgó minősítésekhez hasonlóan), ami egyszerűen, könnyen, jól felismerhető, illusztrálható, és reprezentálja, illetve szimbolizálja hazánk természeti értékgazdagságát. Lehet kerecsen, túzok, bíbic, kosbor, gulipán, kócsag stb. Nagyjából ez részletkérdés, de a minősítés vizuális megjelenése, kreatív, tetszetős, minőségi megjelenése, marketing képessége viszont fontos. Jelen előkészítő tanulmányban, vagyis vitaanyagban a gulipánt használjuk példaként, de ez csak munkanév, bármire lecserélhető!
Javaslatunk szerint a minősítő dokumentum egy 4-8 oldalas egyszerű, érthető, szubjektíven mérhető elemeket tartalmazó rendszer (jelen dokumentum egyes részei), ami átlátható és kezelhető. Gyakorlatilag egyszerű célmeghatározásból állna, a táblázatból, illetve annak pontjainak egyszerű definiálásából. Közérthetően, világosnak kell lennie a minősítési rendszernek, és minden elemében olyan konkrétan mérhető elemeket kell vizsgálni, ami a lehető legjobban kizárja a szubjektivitás lehetőségét.
Jelen dokumentum előterjesztésként, vitaanyagként szolgál, ami mindenképpen további egyeztetést igényel az érdekképviseleti szervezeten belül, és célszerű a végleges formáját a kormányzattal, turisztikai és természetvédelmi szakemberekkel folytatott további konzultációval kialakítani és minél szélesebb körű szakmai konszenzussal elfogadtatni.
A minősítési rendszer nem lehet statikus, merev – annak időről időre történő felülvizsgálata, adaptációs képességének fejlesztése fontos feladata a létrehozandó minősítőszervezetnek. Jelen javaslat készítése során figyelembe vettünk minden szakmai szempontot, ami a CEETO programban eddig felmerült, de nyilván kiegészíthető, bővíthető már az elsőkörös egyeztetések során is előterjesztésünk, és ez a „1.0” jellegű változat a lehetőségét kívánja megteremteni annak, hogy egy 6-12 hónapos egyeztetési munka után elfogadásra kerüljön egy olyan anyag, ami jó szándékkal alkalmazható. Ennek ellenére is valószínű, hogy egy, vagy legfeljebb kétéves alkalmazása rá fog mutatni hibáira, hiányosságaira, hiszen a gyakorlati alkalmazás során lesznek megismerhetők azok az egyedi problémák, amelyekre esetleg a jelen javaslattétel még nem reagál. Emiatt fontos, hogy a minősítő szervezet minősítést végző szakemberei folyamatos visszacsatolásokkal segítsék a minősítési folyamatot, és javaslataikkal segítsék a minél inkább elfogadható, minél nagyobb szakmai konszenzuson alapuló rendszer létrejöttét. Az egyedi eseteken túl számos más módosítási igényt is hozhat az idő a minősítésben (pl. CO2-semleges repülési technológia feltalálása vagy bármi más efféle), amelyek szükségessé teszik az újragondolást. Így egy adaptív, változó környezeti- társadalmi elvárásokhoz igazodó védjegy rendszer alakulhat ki, ami hosszútávon elősegíti a minősítés célkitűzéseit.
Minőségbiztosítás megvalósításának alanyai:
Az ökoturisztikai minőségbiztosítási rendszert alapvetően a természeti értékekkel, környezetvédelmi információkkal, vagyis a bemutatással közvetlenül foglalkozó szolgáltatások/szolgáltatók számára javasoljuk kialakítani. A védjegyhasználat alanya alapvetően maga az ökoturisztikai desztináció (látogatóközpont, bemutatóhely, önálló tanösvény, túraútvonal, szakvezetés, fotós- vagy madármegfigyelési szolgáltatást végző cég, stb.) legyen. Jelen javaslattal javasoljuk a kormányzat számára megfontolás tárgyává tenni, hogy a sporthorgászathoz, vadászati joghoz hasonlóan, a védett természeti értékek és a környezetvédelmi információk turisztikai célú átadói is csak és kizárólag minősített szolgáltatók lehessenek.
A minősítés alanya kérdés ugyanakkor felvet számos szakmai dilemmát is. Már az eddigi konzultációk is felvetettek fogós kérdéseket: vajon egy állatkert működését lehet ökoturisztikai létesítményként értékelni? Vajon mekkora probléma a „fenntarthatóság” keretrendszerében a bevétel orientáltság? Mi a rosszabb, ha egy helyi lakos néz meg egy értéket, vagy ha egy buszos csoport érkezik oda? Lehet egyáltalán egy repülővel érkező turista ökoturista? Egy horgászat, vagy vadászat lehet ökoturizmus?
Alapnyilatkozatként hangsúlyozzuk: jelen javaslattétel Magyarország ökoturisztikai szolgáltatóinak minősítésére kíván javaslatot tenni, és ha az ebben szereplő indikátorok, mérési elemek alapján valami ökoturizmusként minősíthető: akkor az a véleményünk szerint az is. Igen, lehet egy állatkert ökoturisztikai attrakció – és több állatkert van, ami ennek szellemében is működik: globális környezeti felelősségre való nevelő hatással, színvonalas bemutatási installációkkal és környezettudatos infrastruktúrával. Nyilván: van állatkert, ami nem felel meg az elvárásoknak (pl. a helyi közösségek igényeinek teljes figyelmen kívül hagyása. stb.), akkor az nem lehet ökoturizmus. De tapasztalataink szerint az állatkertekben az ezzel kapcsolatos elvárás növekedett, az ilyen jellegű zöld szemlélet erősödött az utóbbi évtizedekben. Igen, a vadászat, horgászat is lehet ökoturizmus, de mindenképpen a fenntartható turizmus módszertanával megvalósított szolgáltatás. Nyilván: ismereteink és benyomásaink szerint a horgász- és vadászati turizmus szereplőinek jó része nem felelne meg a jelen elvárási javaslat minimumfeltételeinek (ld. későbbi minősítési javaslat), de lennének olyan szolgáltatók, akik igen. Mind a sporthorgászatnak, mind a vadászatnak vannak olyan, a fenntartható tájhasználat részeként megvalósult gyakorlatai, amelyek alkalmasak az egyéb alapvető kritériumok teljesítésére is.
A bevétel-orientáltság sem tűnik problémának, hiszen ha fenntarthatóság elveivel a terhelhetőség mérése alapos, annak figyelembevétele, alkalmazása valósan teljesül, akkor annak optimális kihasználása (a terhelhetőség határain belül maximális használata) nem bűn – sőt, a fenntartható használat kívánatos. Természetes, hogy a környezetterhelés megfizetendő, mindenképpen minimalizálandó és lehetőség szerint megelőzendő, de egy önmagában kisebb környezeti teherrel járó turista nem biztos, hogy jobb, mint egy nagyobb létszámú, de terheit érdemben ellensúlyozni képes nagyobb csoport (a terhelhetőség határain belül). Ennek okán a lényeg a terhelhetőség figyelembevétele és a környezetterhelés megfizettetése a hatékony ökológiai regeneráció érdekében.
S végül persze alapkérdés: lehet-e ökoturizmus az, ha repülővel érkezett valaki? Benyomásaink alapján igen, de ez a legvékonyabb pengeél, amin a szakmai viták lefolytatása a továbbiakban is szükséges lesz. Ugyanis nyilván nem környezettudatos dolog nagy környezetterheléssel megvalósuló globális környezeti problémákhoz való hozzájárulás a repüléssel (vagy nagy dízel terepjárókkal való csoportvitel, stb.), és külön probléma, ha annak globális terheinek ellensúlyozásához (még inkább megelőzéséhez) szükséges forrásokat a kormányok nem szedik be a szolgáltatások végzése során (szennyező fizet elvén), de ugyanakkor egy bemutatóhelynek nincs módja kiírni, hogy „repülővel az országba érkezett turistákat nem fogadunk.”
Turizmus hosszú-hosszú ideje van valamilyen formában, ameddig az emberi civilizáció tart: turizmus lesz, így nyilván annak mértéke és jellege az, ami meghatározó. Márpedig ha egyszerű iparágként kezeljük (megítélésünk szerint több annál, hiszen rekreációs eszköz is, oktatási, szemléletformálási, ismeretterjesztési eszköz is lehet), akkor mindössze „ipari szabályozás” szükséges ahhoz, hogy ártalmait mérsékeljük. Ezért fontos, hogy fenntartható turizmus térnyerését minden eszközzel segítsük, a hagyományos, nehéz turizmussal szemben, és a bevétel maximalizáló területeit a turizmusnak olyan terhekkel sújtsuk, amelyek az iparág érdemi megváltoztatásához alkalmasak.
Nyilván nem lehet cél, hogy a turizmus újfent csak a nagyon gazdagok elitista kiváltsága legyen, ugyanakkor a turizmus megzabolázása, ezen belül a repülőgép-forgalom újra szabályozása megkerülhetetlen a zajmentes, CO2 semleges, környezetiteher-mentes, és negatív környezeti externália-mentes nagytávolságú utasforgalom megteremtéséig – ami jelenleg kissé utópisztikusnak tűnik. Tehát a jelen minősítőrendszer igyekszik használható indikátorokat teremteni a jó ökoturizmus megteremtésének elősegítéséhez, de sajnos nem vállalhatja magára a repülőgép-forgalom, illetve nagy távolságú utasforgalom szabályozását is.
Általánosságban pedig elmondható, hogy emberek minősítése, turisták minősítése nem lehet feladata a szolgáltatások helyi minősítő-rendszerének. Nem tudjuk az emberek magatartását, s magát a turizmust ilyen jelleggel minősíteni. Igaz, hogy az ökoturizmus egyik feladata, hogy a környezettudatosságra, felelős turista-magatartásra való neveléssel elősegítse a fenntartható turizmus és a környezetvédelem szélesebb körű terjedését, de nem helyettesítheti a világ kormányainak felelős döntéseit, nem helyettesítheti a felelős környezeti nevelési szemléletformálási munkát – mindössze annak csak egy része lehet. Lehet valaki jó ökoturista, bringával/lóháton érkezve 100 km-ről, és mutathat felelős turista magatartást, ha közben egy szénerőmű vagy atomerőmű propagandistája főállásban. A felelősen gondolkodó, életében környezettudatos állampolgár megteremtéséhez is hozzájárulhatnak az ökoturizmus kapcsán elérhető információk, de a jelen minősítőrendszernek nem ez a feladata – ez csak közvetett eredmény lehet, jó esetben.
Tehát a jelen előkészítő tanulmány feladata egyértelműen: a természeti erőforrások bemutatásával, használatával foglalkozó turisztikai szolgáltatók minősítési-rendszerének, az ökoturizmus minőségi indikátorainak, a szolgáltatás „ökoszínvonalának” megítélésére történő javaslattétel. Sajnos az emberiség előtt álló globális környezeti kihívásnak ez csak egy kicsi, lokális szelete – és a megoldás nyilvánvalóan sokkal több tennivalót támaszt az emberiséggel szemben. Ennek ellenére (miután egységes minősítő rendszer az Európai Unióban sincs) lehet alapja későbbi globálisabb feladatellátásnak is, de jelen formájában ez csak a Kárpát-medence ezirányú feladataira kíván reflektálni.
A minőségbiztosítás feltüntetése:
A minősítést egy több szempontú súlyozott pontozással javasoljuk megvalósítani, amit a alábbiakban fejtünk ki és ami a védjegy rendszer minőségbiztosítási mérési alapja is lehet. Ezeknek arculati elemeire, kreatív tervezésére jelen megbízás nem terjed ki, javasoljuk ezzel foglalkozó szakavatott művészek (Pl. Kókay Szabolcs http://kokay.hu, vagy Zsoldos Márton https://hu.wikipedia.org/wiki/Zsoldos_Márton) megbízását. Jelen minták csak mintaként szolgálnak, és természetesen tetszőlegesen alakíthatók. Tárgyalási alapként javaslunk egy öt csillagos rendszert, amiből 3 zöld csillag az ökoturisztikai szolgáltatást minősíti, míg további két csillag kommunikációs célokat szolgál, hogy a helyi szállásadó és vendéglátó szolgáltatókkal való partneri kapcsolat feltüntethető legyen és egyben kiegészítse a szolgáltatás komplexitását a kiegészítő szolgáltatások minőségével.
Példaként (csak ötletadó illusztráció, tovább gondolást igényel!):
1 zöld csillagos (vagy 1 gulipános) minősítés: alapfeltételeket teljesítette, jogosult környezetvédelmi információk és természeti értékek bemutatására, ökoturisztikai szolgáltatás végzésére a minősítésben rögzített keretek között |
2 zöld csillagos (vagy 2 gulipános) minősítés: alapfeltételeken túl kiemelkedő minőségű ökoturisztikai szolgáltatás végzésére alkalmas szolgáltató a minősítésben rögzített keretek között |
3 zöld csillagos (vagy 3 gulipános) minősítés: alapfeltételeken túl a legmagasabb minőségű ökoturisztikai szolgáltatás végzésére alkalmas szolgáltató a minősítésben rögzített keretek között |
4 csillagos |
5 csillagos |
Természetesen ezeknek bármilyen változata vegyesen is alkalmazható:
3 csillagos (2 zöld és 1 arany csillagos - vagy 3 gulipános) |
3 csillagos (2 zöld és 1 kék csillagos -vagy 3 gulipános) |
4 csillagos (3 zöld és 1 kék csillagos - vagy 4 gulipános) minősítés: alapfeltételeken túl a legmagasabb minőségű ökoturisztikai szolgáltatás végzésére alkalmas szolgáltató, és emellett minősített gasztronómiai vendéglátást is tud biztosítani |
3 csillagos (1 zöld és 1 kék és 1 arany csillagos - vagy 3 gulipános) minősítés: ökoturisztikai szolgáltatás végzésére minősített szolgáltató, és a bemutatáson túl minősített szálláshely- és étkezési/vendéglátási szolgáltatást is tud biztosítani |
2 csillagos |
Természetesen a jelen javaslattól eltérő irány is lehetséges. Például vita alapja lehet egy 5 zöld csillagos szolgáltatási minősítés, aminek eleve része a szállás és étkezés helyi minősítése. Célszerű lenne magukat a szálláshelyeket környezetvédelmi szempontból is minősíteni, hogy mennyi/milyen jellegű zöld technológiával működnek, és a zöld szempontok hogyan érvényesülnek a fenntartásban, üzemeltetésben. Ez azonban jelentősen megnehezíti azon szolgáltatókkal való összevetést, akik közvetlenül nem nyújtanak szálláshely szolgáltatást. Ugyanez igaz a vendéglátási szolgáltatásra is. A legjobb, ha partnerségben helyi élelmiszerekkel, hagyományos ízekkel dolgozó vendéglátási szolgáltatóval valósul meg a szolgáltatás, de természetesen elfogadható az is, ha az ökoturisztikai szolgáltatáshoz közvetlenül kapcsolódik étterem/vendéglátó hely. Bárhogy is van, fontos, hogy az pl. ne egy McDonald’s legyen, hanem helyieknek munkahelyet fenntartó „lassú” étkezést biztosító szolgáltatás. A „lassú” ételek mellett azonban fontos, hogy a vendéglátás is környezettudatos magatartást hordozzon, így elképzelhetetlen egy ökoturisztikai szolgáltatáshoz kapcsolódó, műanyag evőeszközzel, műanyag tányérral vagy bármi más nagy hulladéktermeléssel járó szolgáltatás. Az ökoturizmus minden elemében törekedjen a környezet- és természetvédelmi ismeretterjesztésre, szemléletváltozásra – és a minősítési rendszernek is ennek szellemében kell működnie.
Tény, hogy alapvetően a legjobb ökoturisztikai szolgáltatás teljes életciklusában tartalmazza a fenntarthatóság és a környezetvédelem jegyeit, azonban ez jelen hazai körülmények között jelentősen megnehezíti a minősítést, ezeknek teljesebb kiépítésére még várnunk kell. Tény, hogy az ökoturizmus ott kezdődik, amikor a turista elkezd készülni az utazásra, illetve amikor kilép az otthonából. Onnantól kezdve minden lépés bölcs megtervezése szükséges a jó turizmus eléréséhez.
Ennek ellenére jelenleg azt javasoljuk az eddigi egyeztetések alapján, hogy jelen javaslatnak megfelelően külön kerüljön minősítésére a vendéglátás, étkezés, szállás, illetve maga az ökoturisztikai szolgáltatás, és egy 3+2 csillagos minősítéssel épüljenek ki az alapjai az ökoturisztikai minősítő rendszernek.
Az ökoturisztikai minősítés természetesen megvalósulhat párhuzamban más minősítésekre alapozva is, hiszen pl. étkezés során figyelembe veheti az élelmiszer „bio” minősítését, a szállás esetén a napraforgós minősítést, vagy más helyi védjegyeket is (pl. Élő Tisza minősítés - http://www.elotisza.hu). Ezek a párhuzamos minősítések mindenképpen pozitívumként legyenek értékelve a jelen minősítési rendszerben, és a pontozásban legyen figyelembe véve ezek biztosítottsága.
Minőségbiztosítás megvalósításának módszertana:
Alapvetően a kialakítás és a javalatkészítés során a minősítési rendszerrel igyekeztünk figyelembe venni a hazai hasonló területeken sikeresen, eredményesen, bejáratott módon működő minősítések/védjegyek eljárásrendszerét és gyakorlatát, így elsősorban:
A legtöbb területen a javaslatunkban teljesíteni kell egy minimális pontot, illetve együtt el kell érni egy minimális ponthatárt, annak érdekében, hogy valaki elnyerje az ökoturisztikai szolgáltató védjegyet.
Azért, hogy egy szolgáltatás a fenntartható turizmus alapelveinek és az ökoturizmus alapelveinek is megfeleljen, alapvetően figyelembe kell venni a pontozás kialakításánál, hogy:
Ezen alapfeltételek teljesítése nélkül nincs ökoturizmus, és míg az infrastruktúra másodlagos (egy megfelelő szakember akár önmagában képes egész napos színvonalas ökoturisztikai programra egyetlen látcsővel), addig a fenti alapfeltételek alapjaiban határozzák meg, hogy beszélhetünk-e ökoturizmusról, vagy sem.
Természetesen csak munkanév a „zöld csillag”, az cserélhető, de tartalmilag az alábbiak figyelembe vételével és értékelésével javaslunk egy minősítési rendszert:
A.) Turisztikai bevételeiből a bemutatott természeti értékek fenntartásához való hozzájárulás |
0-50 |
|
8 |
|
8 |
|
16 |
|
24 |
|
28 |
|
36 |
|
6 |
|
2 |
Javasolt minimális ponthatár: 10
B.) Ökoturisztikai szakszemélyzet |
0-40 |
|
20 |
|
14 |
|
10 |
|
5 |
|
6 |
|
6 |
|
6 |
Javasolt minimális ponthatár: 8
C.) Helyi közösség részvétele az ökoturisztikai szolgáltatásban |
0-60 |
|
4 |
|
4 |
|
4 |
|
4 |
|
8 |
|
12 |
|
16 |
|
4 |
|
8 |
|
4 |
|
8 |
|
12 |
|
8 |
|
8 |
Javasolt minimális ponthatár: 12
D.) Az ökoturisztikai szolgáltatás gyakorlata és infrastrukturális háttere |
0-130 |
|
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
1 |
|
2 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
5 |
|
8 |
|
8 |
|
3 |
|
4 |
|
6 |
|
6 |
|
10 |
|
4 |
|
1 |
|
2 |
|
3 |
|
1 |
|
2 |
|
3 |
|
2 |
|
2 |
|
4 |
|
4 |
|
1 |
|
2 |
|
4 |
|
8 |
|
4 |
|
4 |
|
4 |
|
4 |
|
4 |
|
4 |
|
6 |
|
6 |
|
4 |
|
1 |
|
2 |
|
2 |
|
1 |
|
1 |
|
4 |
|
4 |
|
2 |
|
2 |
|
4 |
|
8 |
|
8 |
|
2 |
|
4 |
|
8 |
Javasolt minimális ponthatár: 40
Maximálisan 280 pont adható.
IV.5. Kiegészítő ökoturisztikai csillagok elérésének kritériumai (javaslat/vitaanyag):
Alapvető célja a javaslatnak az ökoturisztikai szolgáltatások minősítése, de a turisztikai szolgáltatás a szálláshely és vendéglátási szolgáltatással tekinthető teljesnek. Ennek megfelelően készítettük a javaslatot a 3+2 csillag (gulipán) eléréséhez, így a korábban bemutatott szolgáltatásminősítés az alábbiakkal bővülhet:
Szálláshely |
0-60 |
|
10 |
|
10 |
|
4 |
|
5 |
|
5 |
|
6 |
|
6 |
|
10 |
|
4 |
|
6 |
|
6 |
|
4 |
|
4 |
|
4 |
Javasolt ponthatár a kiegészítő minősítéshez: 30
Étkezés |
0-70 |
Minősített „öko”, „bio”, vagy más EU-ban elfogadott akkreditált környezetterhelést mérő minősítéssel rendelkező vendéglátóhely |
10 |
Közvetlenül a szolgáltató helyszínén elérhető szálláshely |
4 |
Szerződéses partneri szálláshely |
4 |
Egyéb lokális minősítési rendszerben minősített fenntartható turizmus módszerével működtetett vendéglátóhely |
6 |
Előtérbe vannak helyezve a helyi élelmiszerek, a helyi előállítású, helyi feldolgozású élelmiszerek, helyi foglalkoztatást igénylő élelmiszerek / „lassú ételek” |
10 |
Bioétkeztetést valósít meg, a Biokontroll Kht. által minősített élelmiszer nyersanyagokból |
10 |
Élelmiszer előállításhoz használt energiaforrás megújuló energiákat vesz igénybe |
5 |
Élelmiszer előállítás / ital fogyasztás során tájjellegű kínálat megjelenik |
5 |
Étkezési helyszín a helyi hagyományokat figyelembe veszi, vagy tájjellegű, vagy természetvédelmi szemléletformálással nem ellentétes, esetleg azt támogató |
5 |
Igénybe vehető csak vegetáriánus étkezés |
5 |
Vendéglátóhely megújuló energiaellátásra alapozza energiaigényét |
5 |
Vendéglátóhely egyben zöld ismeretterjesztési feladatokat is ellát |
5 |
Javasolt minimális ponthatár: 30