Energiahatékonyság
népszerűsítése
A napkollektoros programmal és tapasztalatokkal ismerkedtünk
meg jobban a megújuló energiákkal, mely alatt értjük a nap, a
szél és a víz energiáját, a növények által termelt energiát, valamint
a geotermikus energiát.
Mint fentebb leírtuk, ezeknek közös tulajdonsága, hogy folyamatosan
újratermelődnek, ezért nem merülnek ki úgy, mint a gáz, az olaj
vagy a szén.
A megújuló energiák többségében szinte teljesen
környezetbarát energiák: nem termelnek nukleáris hulladékot vagy
csúf meddőhányókat. Ezeknek viszonylagos ismeretére az elmúlt
évek folyamán szert tehettünk, és emellett a konkrét energiahatékonysági
kérdésekben is igyekeztünk képezni magunkat.
A megújuló energiaforrások ismerete mellett
szerény tapasztalatokra tehettünk szert az energiahatékonysági
kérdésekben. E témakörben, mint arról beszámoltunk leginkább a
napenergiával foglalkoztunk, ezen belül is a napkollektorral történő
energiafelhasználással. Jelen pályázati programunkban azt tartanánk
szerencsésnek, ha felhívhatnánk az önkormányzati intézményekben,
pl. iskolákban a figyelmet azokra a részben környezetvédelmi kérdésekre,
amelyekkel energiát, pénzt spórolhatnak meg. A legegyszerűbb e
téren természetesen a hagyományos izzókkal szemben a kompakt izzók
használata, amellett, hogy iskola berendezési szempontból a napfényes
óráknak megfelelő bútorozást javasolhatnánk. Emellett felhívnánk
a figyelmet arra az ismert, ám mégsem általánosan alkalmazott
eljárásokra, melyeknél az ablakok és ajtók hőszigetelésével érhetünk
el jelentős eredményeket. Itt természetesen a program jellegének
megfelelően nem csupán a nyílászárók szigetelésére gondolunk,
nem csupán a termo üvegek népszerűsítésére, hanem arra is, hogy
a gyakran használt iskolai ajtóknál hogyan lehet függönnyel, illetve
ajtócsukó berendezéssel gondoskodni a gyerekek esetleges gondatlanságáról.
Az auditok során fokozott figyelmet kívánunk fordítani arra, hogy
az üvegfelületek napsütéses hőnyereségét hogyan alkalmazhatnák
az iskolatantermekben.
A fenti két gondolat mellett szeretnénk figyelmet
fordítani arra is a tisztelt KAC támogatásával, hogy a viszonylag
régi építésű oktatási intézmények épületeinek felújításai során
milyen eljárásokat kell szemelőtt tartani. (pl.: a mostmár mindenhol
használt gázkazánokat hogyan kombinálhatjuk pl. vegyes tüzelésű
kazánnal, amelyben akár a térségben jócskán bővelkedő mezőgazdasági
hulladék is felhasználható lenne.) Az olyan apróságok mint a fűtőtestek
mögött elhelyezhető alumínium fóliák vagy a fűtőtestek fölött
lévő hőterelési célzatú polcok, ugyanekkor a fűtőtestek előtt
lévő bútorok elhelyezésének megakadályozására is figyelmet fordítanánk.
A program küldetéseként leginkább azt tarthatjuk fontosnak,
hogy felhívjuk az önkormányzatok figyelmét arra, hogy az általuk
fenntartott intézményekben energiahatékonysági fejlesztésekkel
hosszútávon mennyi energiát, illetve pénzt spórolhatnak meg, ami
talán ösztönzi őket a más intézményekben való fejlesztésekre is.
Ezen elképzeléseink mellett bátorított bennünket a pályázat benyújtására
az, a környezeti nevelés, szemléletformálás terén elért eredményeink,
iskolákkal való kapcsolataink, amelyek lehetővé teszik támogatás
esetén a gördülékeny lebonyolítást és eredményeket. Mi végeznénk
el az iskolákban az állapotfelméréseket, auditokat, ő tartana
az iskolákban előadásokat a beruházásokról és ő végezné a szakmai
lebonyolítást is.
Konkrét tevékenység:
Konkrétan
tehát arról van szó, hogy múlt évben elkezdtünk egy programot,
és azt szeretnénk folytatni. Ennek kapcsán a nyár folyamán megvizsgálunk
két kisváros (Túrkeve, Kuncsorba) négy iskoláját, megnézzük annak
energiafelhasználás központú fenntartási költségeit. Megvizsgáljuk
audit során részletesen annak lehetőségét, hogy megítélésünk szerint
hol lehetne energiát nyerni, és ebből egy összegző tanulmányt
készítünk. Az ősz elején megnézzük pénzben kifejezve az iskolarezsit,
majd a támogatásból kb. 100 e Ft, körül ruházunk be az iskolákhoz
energiahatékonysággal kapcsolatos eszközöket (szigetelőket, kompakt
izzókat stb.), majd újból megvizsgáljuk az energiafelhasználást.
Decemberre konkrét, pénzben kifejezett eredménymutatói lehetnek
annak, hogy egy intézménynél egy ekkora beruházással mekkora energia,
mekkora pénz spórolható meg. Ezt követően az eredményeket a képviselő
testületek elé terjesszük azzal a nyomással, hogy az akkor előkészítés
alatt álló 2002 évi költségvetésben tervezzék más intézményeik
energia-hatékony átalakítását. Ezeket a programokat összekötjük
más szemléletformáló programokkal is pl. ifjúsági nevelés, napkollektor
népszerűsítés stb.
A Nimfea
Természetvédelmi Egyesület környezeti nevelési, szemléletformáló
tapasztalatait és kapcsolatait felhasználva egy újabb területen
is szeretné képviselni környezet- és természetvédelem ügyét, amellyel
rámutathatnánk, hogy a térségi, szegényke önkormányzatok néhány
beruházással hogyan spórolhat pénzével.
Vissza
a lap tetejére
|