Vissza a fõoldalra Egyesületünk bemutatása Tagszervezeteink bemutatása Partnereink linkjei Egyesületünk kiadványai Támogatóink Elérhetõségeink

Terepi programok

A terepi programok különböző eszközöket igényelhetnek, főként gyalogos, esetlegesen kerékpáros, vagy lovas kocsis kirándulások, szakvezetéssel. A túrák hossza változó.

Túrák:

Irány az Öregerdő

Kapcsolatfelvétel:
Fekete István Oktatóközpont
5420, Túrkeve Erdőszél u. 1.
56/361-505,
fiok 'kukac' nimfea.hu

Kenutúrákkal kapcsolatosan érdeklődni:
Barna Tamás
5420, Túrkeve Erdőszél u. 1.
56/361-505

A Túrkevei régmúlt nyomában
Időtartam: másfél óra Mivel: gyalog
Jelleg: történelem, néprajz, tájtörténet
Időszak: egész évben

Az oktatóközpontból induló túrán az Ó-Berettyó holtága és medre mentén sétálva ismerkedünk a régvolt vadvízi világ hangulatával, az ott élő emberek mindennapjaival, szót ejtünk a pásztorkodás és pákászkodás érdekességeiről. Megismerkedünk a „futások” idején elhalt településekkel, és a város történelmével. Megtekintjük Túrkeve központját, ismerkedünk a város hagyományaival, egykori életével, és megtekintjük a kútskanzent. A visszaúton hangulatilag átélhetjük az egykori Nagy-sárrét hangulatát.

Balogh János emléktúra
Időtartam: 5-6 óra Mivel: lovaskocsi, gyalog
Jelleg: növény és állattan, tájtörténet
Fontos: nincs

Az oktatóközpontból induló túrán megindulunk a Hímesdi lapos irányába, majd Herman Ottó, Jeremy Gusztáv nyomdokain haladva megközelítjük a klasszikus Ecsegpusztát. Városunk szülötte, Balogh János akadémikus és természetvédő gyermekéveinek színhelyén ismerkedünk a szikes puszták jellemzőivel, a puszta állat és növényvilágával, és Ecsegpusztán át sétálunk el Putri-dűlő irányába, ahol kegyeletünket rójuk le a nagy tanító emlékművénél. A túra során ismerkedünk a pusztai növényzettel, és a puszta madárvilágával.

Bepillantás egy gémtelep életébe

Időtartam: kb. 4 óra Mivel: séta, lovaskocsi, kerékpár
Évszak: május-július
Fontos: terepi ruházat, távcső

Az oktatóközpontból induló túrán a Hortobágy – Berettyó gátján haladva érünk el a gémtelepig. A terep nem nehéz, de viszonylag hosszú. A gáton sétálva megismerkedünk a Hortobágy-Berettyó folyó ártéri erdejével, annak madárvilágával, a kiöntésekben békalárvákat és rovarokat figyelhetünk meg. A gátoldalon számos lepkefaj, mint a fokozottan védett farkasalma lepke örvendeztet meg minket jelenlétével. A fokozottan védett gémtelepet csak messziről, egy kis erdő takarásából, a madarak zavarása nélkül, nagy nagyítású távcsővel figyelhetjük meg. A gémtelepen kis kócsagot, szürke gémet, és bakcsókat láthatunk. A lenyűgözően nyüzsgő gémtelepen megfigyelhetjük a fiókáikat nevelő madarakat, illetve a szárny próbálgató fiókák első útját a Hortobágy-Berettyó folyó kiöntései felé.

Balai-puszták túra
Időtartam: kb. 4 óra Mivel: lovaskocsi, kerékpár
Jelleg: állattan, növénytan, tájtörténet
Fontos: terepi ruházat, távcső

Az oktatóközpontból induló túrán kerékpárral vagy lovaskocsival érjük el a Túrkeve keleti határában elterülő pusztákat. A puszták egy része természetvédelmi oltalom alatt áll, más részük nem védett természeti terület. A túra során megismerkedünk a táj fejlődésének történetével, a legeltető állattartás fontosságával, a puszták jelenlegi növény- és állatvilágával. Ismerkedés a sajátos illatú sziki ürömmel, a sóvirággal, réti őszirózsával, színpompás madarunkkal a szalakótával és ragadozómadarakkal, szerencsés esetben túzokot is láthatunk.

Ártéri-erdő túra
Időtartam: kb. 4 óra Mivel: lovaskocsi, kerékpár, gyalog
Jelleg: állattan, növénytan
Fontos: terepi ruházat, szúnyogriasztó

Az oktatóközpontból induló túrán igény szerint gyalogosan, kerékpárral vagy lovaskocsival érjük el a Hortobágy-Berettyó hullámterében található puhafás ligeteket. A túra során megismerkedünk a hullámtéri erdők aljnövényzetével és a jellemző fafajokkal, az itt előforduló ízeltlábúakkal, madarakkal. Az erdők mellett meghúzódó kubik gödrökben előforduló kétéltűekkel, illetve ízeltlábúakkal is megismerkedünk.

Tájrehabilitációs keret- túra
Időtartam: kb. 4 óra Mivel: lovaskocsi, kerékpár
Jelleg: tájtörténet, tájhasználat
Időszak: május-október
Fontos: terepi ruházat

Az oktatóközpontból induló túrán Túrkeve térségében végig látogatjuk azokat a helyszíneket, melyek az elmúlt évtizedekben bekövetkezett változások hatására jelentősen átalakultak. Bemutatásra kerülnek a legeltető állattartással kezelt gyepterületek illetve összehasonlítás gyanánt a szomszédos, nem legeltetetett, rendszertelenül kaszált illetve nem kezelt gyepek. Megtekintjük a különbségeket a jó állapotú, gazdag élővilágú, legeltetett és a nem legeltetett területek flórája és faunája között, bemutatásra kerülnek Egyesületünk tájrehabilitációs törekvéseivel kapcsolatos tevékenységeink és céljaink.

Madár-les
Túra jellege: könnyű, közepes, nehéz
Időtartam: kb. 4 óra Mivel: lovaskocsi, gyalog, kerékpár
Fontos: terepruházat, távcső

Az oktatóközpontból, igény szerinti élőhelyeket érintő és tetszőleges hosszú madármegfigyelő túrák során lehetőség van az erdei-, pusztai- és vízi madárvilág megfigyelésére. A vizes élőhelyek esetében halastavakra, folyóra, kisebb mocsarakra, rizsföldekre szervezünk kirándulást. Erdők és puszták esetében elsősorban a Túrkeve környéki erdőket és pusztákat látogatjuk meg. Kirándulásaink során lehetőség nyílik kis vöcsök, búbos vöcsök, vörös gém, törpegém, bakcsó, cigányréce, nyári lúd, barna rétihéja, parlagi sas, réti sas, kerecsensólyom, kék vércse, fattyúszerkő, ugartyúk, szalakóta, búbosbanka és sok más madárfaj megfigyelésére. Igény szerint közelebbi- és távolabbi élőhelyek is meglátogathatóak, tetszőlegesen a megfigyelni kívánt madárfajoktól.

Növényismereti-túra
Időtartam: kb. 3 óra Mivel: gyalog
Jelleg: növénytan
Fontos: terepi ruházat

Az oktatóközpontból induló túrán a elsősorban a Hortobágy-Berettyó folyó menti élőhelyeket látogatjuk meg. Elsősorban a vízparti, pusztai és ártéri ligeterdei növénytársulások, jellemző növényfajokat mutatjuk be az érdeklődőknek. Elsősorban a térségre jellemző növényfajok ismertetése illetve megismerése a cél. A kirándulás során megismerhetjük a virágkákát, sárga nőszirmot, tündérfátylat, nyúlánk sármát, farkasalmát, réti őszirózsát, sziki őszirózsát, sziki ürmöt és számos más növényfajt. Igény szerint, a vízinövények pontosabb ismeretéhez kenus túrát is szervezünk, ahol lehetőség nyílik a hínártársulások tanulmányozására. A hullámtéri séta során tanulmányozzuk a tájidegen növényfajokat és az általuk okozott problémákat.

Vízimadár-les
Túra jellege: közepes, nehéz
Időtartam: 2-4 óra Mivel: kerékpár, gyalog, kenu
Évszak: egész évben
Fontos: megfelelő terepi ruházat, távcső

Az oktatóközpontból induló, igény szerinti hosszúságú madármegfigyelő túrán lehetőség van a Malomzugi-halastó és a Hortobágy-Berettyó folyó gazdag vízimadárvilágának megfigyelésére. A halastavakon a gyalogos bejárások során cigányréce, fattyúszerkő, kis vöcsök, stb., a Hortobágy-Berettyó folyón, kenuzás közben kormos szerkő, vörös gém, törpe gém, vízityúk, búbos vöcsök és számos más madárfaj megfigyelésére van lehetőség. Megleshetjük a bakcsókat táplálékszerzés közben, valamint az úszó hínárfészkeiket építő búbos vöcsköket. Ősz végén és enyhébb téli időszakokban az átvonuló nagy vadlúdcsapatok megfigyelésére van lehetőség.

Kenutúra
Túra jellege: közepes, nehéz
Időtartam: kb. 4 óra Mivel: kenu
Fontos: megfelelő öltözet

A Hortobágy-Berettyó folyón a Balai-hídtól és Csikós-hídtól indulva különböző hosszúságú és nehézségű kenutúrák tehetőek. A túra az Ős-Berettyó medrében zajlik, bejárjuk a meder, szabályozatlan, ősi szakaszait, megismerjük növény- és állatvilágát. Lehetőség nyílik a páratlanul szép természeti táj és gazdag élővilágának megcsodálására. A csendesen haladó kenukat egészen közelre bevárják az apró halakra és kétéltűekre vadászó gémek, illetve az úszó szigeteken pihenő sirályok, récék. A sekély kiöntések hínármezőin pompázik a tündérfátyol és néhol rábukkanhatunk a vízitökre is. A túrára elsősorban evezni és úszni tudó jelentkezőket várunk.

Tiszavirág-túra
Időtartam: kb. 1 óra Mivel: busz, gyalog
Időszak: június
Fontos: terepi ruházat, fényképezőgép

Tisza folyónk páratlanul lenyűgöző természeti jelenségének, a tiszavirág rajzásának megtekintésére előzetes egyeztetés alapján van lehetőség Egyesületünk szervezésében. A kirándulás jellegénél fogva különböző településekről (busszal, autóval) érkező csoportokhoz biztosítunk szakvezetést a Közép-Tiszán. A tiszavirágzást az időjárás jelentősen befolyásolja, elsősorban napos, meleg, szélcsendes, időben van lehetőség a jelenség megtekintésére. Pontos időponthoz a jelenség nem köthető, mindig az adott év időjárási és vízjárási körülményei döntik el, hogy június hónap mely részében csodálhatjuk meg a kérészek rajzását.

Kirándulás a Túzokrezervátumba
Időtartam: kb. 4 óra Mivel: busz
Fontos: terepi ruházat,fényképezőgép

Az oktatóközpontból induló túra során a Hortobágy-Berettyó folyó gátján haladva, majd a Kóré-zugon keresztül jutunk el a dévaványai túzokrezervátumba. A kirándulás része a Réhelyi látogatóközpont, a múzeum és a túzokok megtekintése. A túra során megismerkedünk a túzok élőhelyével, táplálkozási és fészkelési szokásaival, a túzokállományt veszélyeztető tényezőkkel és a túzokvédelmi munka mindennapjaival.

Ős-Berettyó túra
Időtartam: kb. 4 óra Mivel: gyalog, kenu, lovaskocsi
Jelleg: tájtörténet, néprajz, állattan, növénytan
Fontos: terepi ruházat

Az oktatóközpontból induló túrán a Hortobágy – Berettyó gátján és a folyómeder mellett haladva ismerkedünk meg a Sárrét világával. Betekintést nyerünk az árvíz szabályozási munkák előtt uralkodó körülményekbe, a rétes emberek életébe, a régi Sárrét világába, madárbőségébe. Felidézzük a főbb történelmi eseményeket és a tájátalakítás, tájváltozás jelentős momentumait. Megismerhetjük a hajdani mocsárvilág hal- és madárbőségét és a mai táj természeti értékeit.

Kirándulás a Pepi-kertbe (Szarvasi Arborétum)
Időtartam: kb. 5 óra Mivel: busz
Jelleg: növénytan
Fontos: nincs

A kirándulás célja a szarvasi Pepi-kert, vagy ismertebb nevén a Szarvasi Arborétum megismerése. Tetszés szerint lehetőség van a Holt-Körösön hajó túra tételére, az Arborétumban pedig kényelmés séta során ismerkedhetünk a legkülönfélébb fa- és cserjefajokban.

Rizsföldi-barangolások
Túra jellege: nehéz
Időtartam: kb. 6 óra Mivel: kerékpár
Időszak: május-június
Fontos: terepi ruházat, távcső

Az oktatóközpontból induló túrán a Túrkeve, Kisújszállás környéki mesterséges vizes élőhelyekkel, mint fontos vonuló- és fészkelőhelyekkel foglalkozunk. Elsősorban madármegfigyelésre nyílik lehetőség, melynek során számos hazánkban ritka vonuló madárfaj megfigyelésére van lehetőség. Sok vonuló- és fészkelő partimadárfajunk, valamint a közeli gémtelepről ide látogató bakcsók, szürke gémek megfigyelése színesíti a palettát. A kirándulás során székicsér, bíbic, piroslábú cankó, nagy goda, pajzsos cankó, havasi partfutó és sok más érdekes madárfaj figyelhető meg.

Irány az Öregerdő!
Időtartam: kb. 3 óra

Mivel: kerékpár, gyalog
Jelleg: növénytan, állattan, tájtörténet
Időszak: április-szeptember
Fontos: terepi ruházat, fényképezőgép

Az oktatóközpontból vagy a kisújszállási Móricz Zsigmond Gimnáziumtól induló rövid túrán a Kisújszállás határában elterülő Öregerdőt látogatjuk meg. Rövid kirándulást teszünk a hangulatos tisztásokkal tarkított erdőben, ahol helyenként éltes, évszázados tölgyek alatt pihenhetünk. Kora őszi kirándulások során páratlan virágmező fogadja a látogatót, a védett pettyegetett őszirózsa lila mezői csodálatos látványt nyújtanak.